Zastupitelé Hradce Králové v úterý odsouhlasili odkup pozemku nutného pro výstavbu dálnice D11. Dosavadní majitelce Jaroslavě Štrosové město zaplatí stokrát větší cenu, než jakou v podobných případech nabízí stát.

Za jeden metr čtvereční město zaplatí 1234 korun. Celkem Štrosové vyplatí 1,69 milionu korun. 

Pokračování stavby až k Hradci Králové by mohlo začít v červenci.

O rozhodnutí zastupitelů informovala Česká televize.

Záměr pozemek koupit schválila rada města minulý týden. Pozemek o výměře 0,27 hektaru Štrosová vlastní spolu s velkostatkářkou Ludmilou Havránkovou. Nyní odkoupená polovina Štrosové je posledním pozemkem, který chybí v plánovaném úseku D11 od současného konce dálnice k hradecké křižovatce ČKD. Stavba dálnice prozatím od roku 2006 zůstala stát přibližně tři kilometry před Hradcem Králové. 

Podle primátora Zdeňka Finka je tento postup nejlepším řešením, které výstavbu chybějící dálnice posune. "Dostavba D11 je problém celého našeho regionu," uvedl Fink. Zastupitelům řekl, že o prodeji zbývající poloviny pozemku je ochotna jednat i Havránková. "Vypadá to, že na mimořádném červencovém zastupitelstvu bychom přišli s výkupem té druhé části," řekl Fink.

Část zastupitelů ale odkup pouze potřebné poloviny pozemku kritizovala. "Ta druhá polovina patří paní Havránkové a není jisté, že ta investice bude účelná, že se paní Havránková nějak nezasekne, když to řeknu ošklivě," řekl například Adam Záruba ze Změny pro Hradec. Například komunističtí zastupitelé kritizovali výši ceny a také absenci smlouvy s ŘSD a ministerstvem dopravy. "Takto připravený návrh nemohu podpořit, je tu moc neznámých," řekl Štěpán.

Pozemky, které vlastnila pouze Havránková, už dříve získal stát. Štrosová žádala stejnou cenu za metr čtvereční, jako před třemi lety dostala její sestra při prodeji jiných pozemků státu. Dalším vlastníkům parcel na trase D11 ale stát nabízí ceny nesrovnatelně nižší. Například u Jaroměře je to 12 korun za metr.  

Svoji polovinu pozemku Štrosová státu darovala už v lednu 2012. Advokát měl ale chybné zmocnění a ministerstvo financí darovací smlouvu nepřijalo. 

Město pozemky vymění

Podle plánu chce město pozemek směnit s Ředitelstvím silnic a dálnic za pozemky státu, které jsou pod městským autobusovým nádražím. Podle Finka to bude pro město výhodné, protože za pozemek pod městským autobusovým nádražím platí nájem 2,3 milionu korun ročně. 

Stát zároveň už připravuje dostavbu chybějícího úseku k Hradci Králové. Podle dřívějších informací jedná se stavební firmou Eurovia o dodatku smlouvy na stavbu dálnice. Stavba by mohla začít v červenci.

Dálnice D11 se staví od roku 1978, poslední úsek k Hradci Králové byl otevřen v roce 2006. Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím.

Související