Přesně před 15 měsíci začala velká rekonstrukce dálnice D1. Začaly se opravovat čtyři úseky v celkové délce téměř 35 kilometrů.

A ačkoliv počasí silničářům přálo, takže mohli pracovat až do loňského listopadu a na vozovku se vrátit už v březnu, žádný z úseků zatím nestihli kompletně dostavět.

V minulých týdnech sice Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznamovalo, že řidiči začnou brzy jezdit po nové dálnici, tím ale mělo na mysli jen úseky ve směru z Prahy do Brna. Konkrétně mezi Šternovem a Psářemi (41. až 49. km), Loktem a Hořicemi (66. až 75. km) a Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. km), což je dohromady 25 kilometrů.

Navíc, čtvrtý úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. km) se do této fáze ještě ani nedostal. Nedávno byl ve skluzu více než 200 dní, teď se podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) podařilo stáhnout zpoždění o polovinu.

V žádném případě se tak nepodaří naplnit původní plán, že všechny čtyři úseky budou hotové ještě do konce letošního roku.

V ideálním případě se stihnou dva, a to mezi 41. a 49. kilometrem a dále mezi 66. a 75. kilometrem. Na nich se dělníci přesunuli už na druhou stranu vozovky, aby pokládali nový povrch i ve směru z Brna do Prahy.

Naopak mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, tedy mezi 104. a 112. kilometrem, kde je také hotová jedna část vozovky, přeruší veškeré práce během pár dní. Část z Brna do Prahy se letos nového povrchu nedočká.

"Sledovali jsme statistiky počasí. Na Vysočině zima přichází dřív a často dramatičtěji než v jiných úsecích. Nechtěli jsme za žádnou cenu riskovat situaci, že by do rozestavěného nebo nepřipraveného úseku přišla zima. Bylo by to nebezpečné pro řidiče," řekl v Českém rozhlase mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Přitom stavební firmy počítaly s tím, že začnou opravovat druhou stranu dálnice ještě tento týden. Rozhodnutí je proto překvapilo. Musí navíc řešit, co s nasmlouvanými dělníky a smlouvami, které uzavřely se subdodavateli.

Část mezi 104. a 112. kilometrem se tak kompletně dokončí zřejmě v první polovině příštího roku. Stejně tak zpožděný úsek mezi 153. a 162. kilometrem.

A skluz nabírají i další tři části dálnice, které se měly začít opravovat ještě letos. Jenže i kvůli stížnostem ekologického hnutí Děti země vypsalo ŘSD tendry na rekonstrukci těchto úseků až začátkem srpna. Stavební práce tak začnou nejdříve příští rok na jaře a budou trvat jeden až dva roky.

Jde o úseky mezi Hvězdonicemi a Ostředkem (29. až 34. km), Měřínem a Velkým Meziříčím (134. až 141. km) a také mezi Ostrovačicemi a Kývalkou (178. až 182. km).

Přesto ministr dopravy Antonín Prachař tvrdí, že je s dosavadním průběhem prací relativně spokojený. A počítá s tím, že celá modernizace D1 skončí v roce 2017.

Při rekonstrukci D1 se vozovka rozšiřuje z 26,5 na 28 metrů, boří se či opravují mosty, mění se svodidla nebo se upravují odbočovací a připojovací pruhy.

Podle odhadů ministerstva dopravy by měla celá rekonstrukce stát 14 miliard korun. Zpoždění na několika úsecích prý stavbu neprodraží.

Přitom opravy by se mohly urychlit, kdyby dělníci pracovali častěji v noci, jako je tomu v zahraničí. ŘSD minulý rok slibovalo, že to bude podmínka při vypisování tendrů na modernizaci D1. V těch nedávno vypsaných ale takový požadavek není. 

Silničáři nicméně občas v noci pracují, a to když bourají mosty.

"Ministerstvo dopravy nyní společně s ŘSD vyvíjí na zhotovitele maximální tlak, aby dodržovaly kvalitu prováděné práce a stavební činnost probíhala s minimálními dopady na dálniční provoz na opravovaných úsecích. To se týká i přesunu stavebních prací do nočních hodin, tam kde to technologický postup umožňuje. Nicméně, ne všechny práce lze provádět v nočních hodinách, musí být brán ohled také na bezpečnost práce (vetší ohrožení pracovníků) a hlukové limity v obydlených oblastech. Noční práce samozřejmě představují vyšší náklady (osvětlení, příplatky a tak dále), což znamená, že je možné je využívat v mimořádných situacích, nikoliv však dlouhodobě," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Modernizace dálnice D1 (rozklikněte pro zvětšení):

Pozn.: Zeleně vyznačené úseky se opravují od loňského roku. Zdroj: ŘSD