Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který sdružuje devět společností včetně firmy BigBoard, hrozí Praze arbitráží. Jak uvedl právník svazu Marek Nespala, důvodem jsou nové pražské stavební předpisy.

Pražští radní je schválili v polovině července a platit by měly od října. Kromě toho, že upravují výšku budov nebo zahuštění domů v Praze, také omezují reklamu. Podle nového nařízení nebudou moci být v zastavěné části hlavního města žádné další stavby pro reklamu větší než šest metrů čtverečních. Tedy hlavně billboardy.

Podle svazu nahrávají předpisy jiné reklamní společnosti JCDecaux. "Způsobí absolutní likvidaci trhu s venkovní reklamou v Praze s výjimkou firmy JCDecaux," tvrdí Richard Fuxa, předseda představenstva BigBoardu.

Představitelé svazu tvrdí, že jejich společnostem vznikne až miliardová škoda. Vycházeli přitom z dosavadních výnosů za posledních deset let. Z toho důvodu také zvažují arbitráž.

"Na venkovní reklamě vydělaly outdoorové reklamní společnosti za posledních deset let dvě miliardy. Praha z toho měla jen desetinu," říká k tomu primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Podle magistrátu jsou smlouvy uzavřené s reklamními firmami pro město značně nevýhodné a byly uzavřeny v době vlády Pavla Béma (ODS).

"Ten, kdo křičí, že Praha byla okradená, sám tak podle své vlastní rétoriky Prahu deset let okrádal," tvrdí Hudeček. Reagoval tak na kampaň Okradená Praha, za kterou stojí právě svaz a společnost BigBoard.

Na protest proti stavebním předpisům začal svaz také přelepovat billboardy, které si v rámci předvolební kampaně objednala TOP 09.

Kromě toho chce svaz podat stížnost k ministerstvu pro místní rozvoj a ministerstvu vnitra. Chce, aby úředníci stavební předpisy pro Prahu zrušili. Už dříve také podal stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na předpisy si chce také stěžovat u Evropské komise.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy vznikl teprve nedávno, aby nahradil Asociaci provozovatelů venkovní reklamy. Členové obou sdružení jsou prakticky stejní. V novém svazu však chybí právě JCDecaux.

Proti novým pražským předpisům se ve čtvrtek postavila pražská sociální demokracie, které se podařilo na jednání zastupitelstva do programu zařadit výzvu, aby je rada odložila. Tu nakonec zastupitelstvo odhlasovalo.

Podle primátora i úředníků z magistrátu za tím stojí lobby reklamních společností. Hudeček avizoval, že zastupitelstvo nevyslyší. Schválením stavebních předpisů totiž rada vykonává činnost státní správy, a rozhodovat tak o nich může ministerstvo pro místní rozvoj.

Tomu vadí hlavně to, že pražské stavební předpisy nedalo město k notifikaci Evropské komisi (EK). Jak se k tomu ale postaví, zatím není jasné. Nechává si vypracovávat posudky. Radní argumentují tím, že podle posudků tří právních kanceláří EK předpisy notifikovat nemusí.

Související