Plánovaná stavba nové trasy metra D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Práce na stavbě prvního úseku by mohly začít v roce 2017. Na pondělním Žofínském fóru to řekl primátor města Tomáš Hudeček.

Praha podle něj není schopna tak velkou stavbu zaplatit sama. Pomoci musí stát, uvedl. V současné době město chystá stavbu prvního úseku z Pankráce do Depa Písnice.

Na nové trase pražského metra vznikne na Pankráci přestupní stanice. Stavba podle Hudečka začne právě v úseku mezi stanicí Pankrác a Depo Písnice. Poté bude pokračovat z Pankráce na Náměstí Míru. Praha už získala územní rozhodnutí. "V budoucnu by mohla být trasa prodloužena až do stanice Náměstí Republiky," doplnil primátor.

Praha podle něj může na investici čerpat evropské dotace ve výši mezi sedmi až osmi miliardami korun. Už dříve se diskutovalo o možnosti zapojení soukromého kapitálu prostřednictvím takzvaného PPP projektu. "Znamenalo by to ale další zadlužování města," uvedl primátor.

V současné době město chystá výstavbu pouze zmíněné kratší verze trasy z Pankráce do Písnice. Ta má stát zhruba 30 miliard korun a podle současného vedení města má být hotova do roku 2022.

Prahou dříve zvažovaná varianta odbočky ze současné trasy metra C Pankrác nakonec padla. Jedním z důvodů bylo, že by v další fázi odbočka zkomplikovala stavbu návazného úseku, navíc by to prodloužilo intervaly na trase C.

Nová trasa D bude dlouhá přes 10 kilometrů a obslouží několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Zároveň odlehčí lince C. Vznikne tak varianta k dopravně klíčovému Nuselskému mostu, který potřebuje opravu.

Praha, která hospodaří s rozpočtem kolem 44 miliard korun, dokončuje stavbu tunelového komplexu Blanka za necelých 37 miliard korun a dostavbu metra A, která vyjde na více než 20 miliard korun. Diskutována je investice do železničního spojení na letiště a také dostavba vnějšího silničního okruhu města, který ale zaplatí stát.