Úředníci ministerstva dopravy našli chyby v nabídce společnosti Arriva na provozování rychlíků mezi Plzní a Mostem. Společnost trať chtěla převzít na rok. Jenže platnost nabídky omezila do konce září, i když ministerstvo trvalo na delší platnosti. Je proto vyřazena a ministerstvo dál jedná jen s Českými drahami (ČD).

"V našem dopise (ministerstva dopravy) byla jasně formulována informace, že je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podle šéfa Arrivy Daniela Adamka ale ministerstvo několikrát společnost ubezpečovalo, že kratší platnost nabídky není problém. "Naše nabídka byla skutečně limitována do 30. září, za měsíc novou linku na železnici rozjet fakticky nejde. Je nutné najmutí a vyškolení personálu, vytvoření pokladen na nádraží, úprava souprav pro provoz na této lince a rozsáhlá administrativa," vyčítá Adamka.

"Podpis smlouvy na začátku listopadu je podmínkou, která není pro žádného nového dopravce fakticky splnitelná. Je splnitelná jen pro jednoho – pro ČD, které dosud na trase jezdily a nic nového zařizovat nemusí," popisuje Adamka.

Novou smlouvu na provoz rychlíků na zmíněné trase musí ministerstvo podepsat do poloviny prosince. "Aby nenastaly komplikace při zajištění dopravní obslužnosti, bude úřad vyjednávat s dopravcem České dráhy, který svou závaznost nabídky stanovil na požadovaných 70 dní. Jízdní řád pro rok 2015 vstupuje v platnost již v polovině prosince tohoto roku," uvádí ministerstvo v tiskové zprávě

Adamka s odkazem na zákulisní informace také uvedl, že ministerstvo dopravy smlouvu s konkurenčním dopravcem uzavřít nechce a že současné vyjádření úřadu je jen prvním krokem, jak přidělení trasy Českým drahám oficiálně posvětit. Nynější rozhodnutí ale bude dopravce respektovat, dodal Adamka.

Změna postoje úřadu podle něj souvisí s údajně připravovaným odchodem současného ministra a chystanou výměnou resortu s jinou koaliční stranou, která má mít podle Adamky blízko k Českým drahám. Nejčastěji se v médiích v této souvislosti spekuluje o výměně resortu dopravy spravovaný ministrem za ANO s resortem zdravotnictví, který v současnosti spravuje ČSSD.

To ale resort dopravy odmítá s tím, že se naopak snažil Arrivě co nejvíce vyjít vstříc. Z jakého důvodu Arriva podala nabídku s nedostatečně dlouhou lhůtou a zda to nebyl účel, ministerstvo dopravy netuší, řekl Novák. Zároveň dodal, že zveřejněné zákulisní informace o případné výměně resortů v rámci vládní koalice považuje ministerstvo za pouhé spekulace.

Arriva se letos pokusila na jeden rok převzít rychlíky na tratích mezi Mostem a Plzní a Pardubicemi a Libercem. Ministerstvo dopravy totiž nestihlo vypsat soutěž a chtělo tratě zadat přímo Českým drahám. Nabídku Arrivy nakonec odmítli s tím, že jsou České dráhy levnější a na porovnávání kvalit nabízených vlaků není čas.

Společnost tak doplatila na to, že za vyšší cenu nabídla moderní vlak s klimatizací a internetem. Nabídku na trať mezi Mostem a Plzní přepracovala a také nabídla starý vlak a nižší cenu než dráhy. Doplatila ale na nabídnutou platnost nabídky.

Konkurence se prosazuje těžko

Nezdarem tak skončil další pokus konkurence proniknout na dotované dálkové trati. Vždy nakonec vyhrají České dráhy - buď zrušením soutěže, vyřazením konkurentů, nebo dumpingovou cenou. Ministerstvo přitom dlouhodobě usiluje o to, aby se dotované rychlíky soutěžily a provozoval se jen ten výhodnější. Po téměř deseti letech od prvních plánů ale nedošlo k žádnému posunu.

Právě Arriva (společnost postupně pohltila firmy Connex a Veolia Transport) už deset let bojuje o otevření české železnice konkurenci. Její nabídka z roku 2004, tehdy ještě jako Connexu, přiměla ministerstvo dopravy vypsat první tendry. Po deseti letech mají všechny rychlíkové trati dál jisté České dráhy.