Dronomika, nové odvětví podnikání v hodnotě miliard dolarů jen v USA, zažívá první dny ostrého startu. Logistická firma DHL začala pomocí bezpilotních letounů dodávat balíky na německý ostrov Juist.

A na druhé straně Atlantiku dostalo šest televizních a filmových společností v Hollywoodu povolení od amerického regulačního leteckého úřadu FAA k použití dronů při natáčení filmů ve 48 státech Unie. Havaj zůstává mimo a na Aljašce už firma BP od června používá drony ke kontrole ropovodů. Hollywoodská studia tak otevírají cestu k masovému civilnímu využití dronů, které plánují společnosti jako Amazon nebo Google.

Bezpilotní letouny jsou dosud doménou armád, které je v čím dál větším měřítku používají nejen pro průzkum, ale i pro boj. Civilní provoz narážel na řadu omezení, i když firmy jako DHL, Google či Amazon experimentálně balíky dodávaly.

16 mld. USD

 

Tolik je podle sdružení AUVSI zastupujícího 7500 provozovatelů dronů v USA odhadovaná hodnota nového odvětví, které mohou do tří let od vydání povolení vytvořit firmy spojené s drony jen v USA. Zaměstnají přitom odhadem na 70 000 lidí.

DHL, vlastněné německou firmou Deutsche Post, bude nyní dodávat na pravidelné lince z přístavu Norddeich na ostrov Juist prostřednictvím bezpilotního letounu léky. Půjde o předprogramovaný let dlouhý 12 kilometrů. Vše se bude dít automaticky, ale pod dohledem operátora.

Povolení, které německé ministerstvo dopravy dalo, se vztahuje zatím pouze na tuto jednu trasu, kde nelétají žádná letadla a dron také neletí nad žádným lidským obydlím. Po měsíci bude provoz stroje vyhodnocen.

Německý příklad přesně ukazuje, kde firmy jako DHL či Amazon vidí bezprostřední potenciál bezpilotních letadel: v dodávkách do těžko přístupných, málo obydlených oblastí. I když zejména vize Amazonu dodávat balíky letouny přímo domů je mnohem odvážnější, v nejbližších letech nelze čekat, že by regulátoři byli ochotni povolit více.

Americký milník

Druhý případ z USA může ale rozjet rychlý závod o to, kdo a jak nejlépe bezpilotních letounů využije a přesvědčí Federální letecký úřad (FAA) o bezpečnosti takového provozu.

Filmaři v USA

- Nově povolené drony v USA může používat šest firem pro natáčení filmů. 

- Povolení se vztahuje na bezpilotní letadla do váhy 25 kilogramů, jež musí řídit pilot s licencí v dohledné vzdálenosti a nad uzavřenou plochou. 

- Dron nesmí letět výše než 120 metrů nad terénem a také nesmí létat v noci.

I když je FAA poměrně striktní, dostala už od Kongresu zadání v příštích letech komerční provoz bezpilotních letadel integrovat do běžné praxe. "Je to první krok a milník na cestě k využití bezpilotních letadel. Možnosti jsou omezeny pouze naší fantazií," komentoval povolení americký ministr dopravy Anthony Foxx.

"FAA by měla podpořit další použití, kde je menší riziko - jako jsou lety pro zemědělské nebo těžební využití," řekl Michael Toscano, šéf sdružení provozovatelů bezpilotních strojů AUVSI. I když obecné povolení je ještě léta vzdáleno kvůli přípravě legislativy, americká vláda vyčlenila šest málo obydlených regionů, kde je možné drony zkoušet.

Po Amazonu letos v srpnu také firma Google odhalila vývoj svého projektu. Své jednokřídlé modely se čtyřmi motorky testovala tím, že dvěma farmářům v australském Queenslandu dodávala vodu, léky a potraviny. Podle prohlášení firmy, jež letos v dubnu koupila i výrobce dronů na solární pohon, však potrvá ještě roky, než bude k dispozici komerčně využitelná síť pro pravidelné dodávky. Podobný projekt vyvíjí i Facebook.

Ovšem americké firmy, především Google, mají silné lobbistické schopnosti domácí zákony posunout kupředu. Problémem je nejen postoj FAA, ale i témata jako použití prostoru nad soukromými pozemky a obydlími nebo pojištění.Parcelcopter vyráží: Stroj německého DHL unese 1,2 kilogramu nákladu a 12 kilometrů na ostrov Juist uletí za 15 až 30 minut.