Praha se zařadila po bok světových metropolí. I v Česku už se začíná roztáčet silný odpor proti aplikaci Uber.

Ta umožňuje lidem objednat taxi a zaplatit za něj pouze přes mobil. Společnost nabízí svoje služby v hlavním městě od srpna, inspektoři z magistrátu už ale zaplombovali černé limuzíny dvěma jejím řidičům.

Oba řidiči museli zaplatit 50 tisíc korun kauci, jejich auta už jsou pojízdná, úředníci z nich nechali sundat policejní botičky.

"S oběma bylo zahájeno správní řízení," uvedla mluvčí pražské radnice Petra Hrubá. Hrozí jim pokuta nebo odebrání taxikářské licence až na dva roky.

Jde o to, že jelikož šoféři Uberu jezdí bez taxametrů a bez žluté lampy na střeše jako takzvaná smluvní přeprava, měli by mít podle platných zákonů s cestujícími předem uzavřenou smlouvu (buď na papíře, nebo ověřenou e-podpisem) o tom, kam a za kolik je povezou.

To jde ale přímo proti smyslu Uberu – objednávání i placení probíhá pomocí aplikace v chytrém telefonu. Klient zná cenu předem, může si navíc projít informace o řidiči i jeho ohodnocení od jiných uživatelů programu.

"Nebudeme to komentovat," odmítl se k problémům s pražskými úředníky vyjadřovat Rob Khazzam, který má expanzi americké firmy v Česku na starost.

A je pravda, že trable s magistrátem zapříčinily odchod několika šoférů, kteří se bojí, že kvůli firmě přijdou o licenci? "Není. Naopak se nám v Praze daří lépe, než jsme čekali, jsme nad plánem," tvrdí 28letý kanadský manažer s tím, že přesný počet zapojených řidičů nemůže prozradit.

Nemoderní zákon

Pokud by pražští kontroloři v inspekcích pokračovali, velmi pravděpodobně by připravili Uber o všechny řidiče, kteří pro něj jezdí se svými černými BMW 5, Mercedesy třídy E nebo Škodami Superb.

Pomoct by naopak mohla změna zákona. Ministerstvo dopravy situaci analyzuje a s vlastní iniciativou hodlá přijít místopředseda hospodářského výboru ve sněmovně, poslanec Martin Kolovratník z hnutí ANO.

"Nutnost mít smlouvu předem se zaváděla kvůli podvodníkům, kteří obcházeli zákon. Jenže s variantou mobilních telefonů se tehdy nepočítalo," dodal milovník moderních technologií. Ten už o nutnosti přizpůsobit paragrafy tomu, jak lidé žijí a co používají, hovořil i se zástupci Uberu.

Ti jsou přitom na odpor zvyklí. V podstatě kamkoli společnost, jež vznikla před pěti lety v San Francisku, přijde, tam vyvolá velké protesty. Taxikáři proti ní demonstrovali v Londýně, v Paříži, v Berlíně. Vyčítají jí, že porušuje pravidla nebo že její řidiči nemají zkušenosti.

Co je to aplikace Uber

Začátky v Silicon Valley

Uber založili v roce 2009 Travis Kalanick a Garrett Camp, vadily jim nekvalitní služby taxíků v San Francisku.

Dnes služba operuje ve více než čtyřiceti zemích světa.

Jak to funguje

Uber nabízí několik služeb – černé limuzíny UberBlack, carsharing UberPop, rozvoz jídla UberFresh.

V Česku je k dispozici jen první jmenovaná.

Majiteli aut jsou sami řidiči, Uber jim zprostředkuje kontakt s klienty a přes jeho servery probíhají i platby.

Firma si bere pětinu z ceny, zbytek jde řidiči.

Investoři naopak v Uber dost věří. Nedávno firmu, která dokonce ani nevlastní auta, jež nabízí (ta patří nasmlouvaným šoférům), ocenili na bezmála dvacet miliard dolarů.

To je víc než např. tržní kapitalizace mezinárodní autopůjčovny Hertz nebo amerického obchodního řetězce Best Buy.

Také ekonomové nástup Uberu a jemu podobných služeb jako Lyft vítají. Podle průzkumu, který udělala Chicagská univerzita, by do tohoto dopravního souboje měly úřady co nejméně zasahovat s tím, že nakonec na tom vydělají hlavně cestující.

"Podle ekonomických pravidel konkurence napomáhá blahobytu a kvalitě života, jsem přesvědčen, že to platí i zde," citoval list New York Times Olivera Harta z Harvardu.

Sbírka na právníky

V Česku zatím tradiční taxikáři, jezdící pod různými dispečinky, žádné viditelné protesty nespustili. V tichosti se na ně ale připravují.

Začali mezi sebou vybírat po dvou stovkách korun, aby si mohla jejich Asociace koncesionářů v taxislužbě zaplatit právníky a případně Uber zažalovat u soudu.

"Zatím se jen chystáme. Počkáme, jak dopadnou správní řízení na magistrátu a co řekne ministerstvo dopravy," potvrdil bojovnou náladu Daniel Tarljovski z asociace taxikářů.

To, že Uber všude provází rozbroje a kontroverze, už začalo štvát i jeho šéfa Travise Kalanicka. "Musíme se zlepšit v komunikaci," ohlásil v rozhovoru pro Financial Times zakladatel firmy, kvůli níž demonstrují desetitisíce šoférů po celém světě.

Kalanick si kvůli lepší image a vztahům s úřady dokonce najal dva špičkové experty: Davida Plouffea, který vedl v roce 2008 prezidentskou kampaň Baracka Obamy, a Marka McGanna, bývalého hlavního lobbistu newyorské burzy. Právě McGann má za úkol zajistit firmě hladší expanzi v Evropě a na Blízkém východě.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.