Na žádost ministerstva financí převedl resort dopravy pět miliard korun z operačního programu Doprava na účet státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ovlivnilo tím schodek státního rozpočtu v letech 2012 a 2013. Uvádí to zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Převod se provedl v poslední den roku 2012. "Celý proces převodu prostředků – včetně žádostí a finanční kontroly – trval pouhé dva pracovní dny," upozornil úřad.

Důvodem, který uvedlo ministerstvo dopravy, měla být "optimalizace finančních operací státního rozpočtu na rok 2012 a řízení likvidity státu". Fond pak zmíněných pět miliard korun poslal 12. února 2013 zase zpět na účet ministerstva dopravy. "NKÚ upozorňuje, že tato finanční operace ovlivnila nejen ekonomické výsledky ministerstva dopravy, ale i schodek státního rozpočtu v roce 2012 a vzhledem k vratce i v roce 2013," uvedli kontroloři.

Ministerstvo dopravy na výsledky kontroly reagovalo tak, že peníze pravděpodobně posloužily jako rezerva pro SFDI.

Podle Miroslava Kalouska (TOP 09), tehdejšího ministra financí, není na převodu nic nestandardního, což lze ověřit na státních závěrečných účtech posledních 20 let. Jde podle něj většinou o převod peněz v závěru roku, kdy dopravní fond potřebuje peníze na kofinancování, které ale nestihne vyčerpat, proto je v novém kalendářním roce vrátí. "Účetně se schodek v roce 2012 zvýšil, v roce 2013 snížil, nikdo nic neukradl," uvedl Kalousek. Dodal, že si neumí představit, že by šlo o záměr. V obou letech byl konečný deficit nižší, než se plánovalo.

Schodek státního rozpočtu v roce 2012 činil 101 miliard korun, schválený rozpočet počítal s deficitem 105 miliard. Loni státní rozpočet skončil ve schodku 80,9 miliardy korun, schválen byl deficit 100 miliard korun.

Také bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), který se ministrem stal jen dva týdny předtím, řekl ČTK, že převod považuje za standardní účetní operaci. Podotkl, že se uskutečnila na žádost ministerstva financí. "Podle mě je důležité, že se nic neztratilo, a jestli to šlo z jednoho státního účtu v prosinci tam a v únoru zpátky, já to skutečně považuji za účetní operaci," řekl.

Ministerstvo dopravy upozornilo, že převod si vyžádalo ministerstvo financí. Pravděpodobně se tak pro fond dopravy vytvářela rezerva, aby mohl hned ze začátku roku platit faktury, uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. "Rezerva však využita nebyla, a proto došlo k jejímu vrácení do rozpočtu ministerstva dopravy. Peníze byly převedeny v rámci resortu a plně v souladu s právními předpisy i rozpočtovými pravidly," dodal.

Účty státního rozpočtu se v minulosti otevíraly pomalu, někdy byly peníze dostupné až v únoru, uvedl ředitel SFDI Tomáš Čoček. Protože se ale začátkem roku podařilo otevřít standardní účty dostatečně brzy, byly tyto nevyužité peníze vráceny. Peníze po celou dobu zůstaly v České národní bance a uvnitř resortu, doplnil šéf státního fondu.

Při inventurách se nedohledala technika za desítky milionů

NKÚ finančními audity pravidelně kontroluje významné kapitoly státního rozpočtu, protože dává stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu. Málková uvedla, že na podobný nestandardní převod prověrka NKÚ v minulosti nenarazila. Neznamená to ale, že by se neodehrál. Obecně podle mluvčí NKÚ platí, že pokud se kontroloři s nějakým neobvyklým postupem setkají, při dalších kontrolách už podobné operace hledají.

Úřad také zjistil, že ministerstvo dopravy při inventurách majetku za roky 2011 až 2013 nedohledalo výpočetní techniku a software až za desítky milionů korun. "Inventury výpočetní techniky navíc neprováděli zaměstnanci, kteří k tomu byli určeni," uvedl kontrolní úřad. Ministerstvo dopravy podle něj také v roce 2013 neevidovalo počty licencí k počítačovým programům.

Kontroloři prověřovali účetní závěrku ministerstva dopravy za rok 2013, k její spolehlivosti se ale nevyjádřili. Kvůli nejednoznačnosti účetních předpisů se nemohli vyjádřit ke správnosti údajů o převodech peněz z evropských fondů. Vyjádření k části závěrky také nemohli dát kvůli nedostatku podkladů.