Od čtvrtka mohou lidé vybírat na internetových stránkách soutěže Sexistické prasátečko nejsexističtější reklamu v Česku. Cílem je upozornit na stereotypní zobrazování mužů a žen v reklamním průmyslu. Akce se koná už pošesté a lidé letos nominovali 100 reklam, což je nejvíce v historii konání soutěže.

Do žebříčku se tento rok dostaly upoutávky stavebních a výrobních společností, televizní reklama na Old Spice nebo reklamy Komerční banky či billboardy politických stran TOP 09 a ČSSD. "Sexistické reklamy jsme naposledy zaznamenali v souvislosti s volbami. Když vidím slogany, jako je 'Láska, sex a politika', vím, že téma sexismu v reklamě je v České republice pořád aktuální," říká manažerka programu Dejme (že)nám šanci v Nadaci Open Society Fund Praha Barbora Hořavová.

Zvlášť je vyhodnocená cena veřejnosti a cena poroty složená z odborníků z genderové oblasti, reklamy a médií. Za projektem stojí brněnská nezisková organizace Nesehnutí. Sexistické prasátečko je zároveň součástí programu Systémové změny v diskriminačním zobrazování žen a mužů v reklamě.

Hlasuje se do 15. listopadu, a to ve dvou kategoriích - jedna zahrnuje zobrazování lidí jako sexuálních objektů a do druhé spadají dvojsmyslné reklamní slogany. "Doufáme, že ocenění se zastydí a projdou nějakou sebereflexí, a velice nás těší vnímání společnosti, která si nyní uvědomuje, že s podobnými reklamami může něco dělat," uvádí koordinátorka projektu Nesehnutí Petra Havlíková.

Jedním z případů pokusů o nápravu je Strana zelených, která na sebe během loňských voleb do Poslanecké sněmovny upozornila sloganem Dopřejte si třiadvacítku s radostí. "Strana následně s námi udělala sezení a bavili jsme se na téma sexismu v reklamě," konkretizuje Havlíková a z firemního prostředí uvádí příklad jednoho prodejce společnosti Elextrolux, který měl na internetovém banneru ženu vedle pračky se sloganem Štíhlá holka s velkým plnicím otvorem. "Když se to dozvěděla centrála společnosti ve Švédsku, tak opravdu nebyla nadšená," vzpomíná.

Ne vždy ale bere společnost cenu Sexistické prasátečko jako ostudu. Třeba loňský výherce veřejnosti, studentský spolek LDF to letí Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně, se do hlasování sám aktivně zapojil. "Chtěli vyhrát a odhlasovali si to a z výsledku byli opravdu nadšení," směje se Havlíková. Odbornou porotu nejvíc zaskočila reklama firmy Záclony a design se sloganem "Poslední kapka jde do textilu". Slavnostní vyhlášení letošního ročníku proběhne 20. listopadu.