Dosluhující vedení Prahy plánuje zavést systém, který má během dvou let zcela nahradit kritizovanou kartu opencard. Systém vyjde zhruba na 40 milionů korun. Pokud se pro něj radní rozhodnou v úterý, první karty by si mohli cestující vyzvednout na začátku příštího roku. Uvedl to končící primátor Tomáš Hudeček.

Praha se tak vzdá kritizovaného projektu opencard, za který v minulosti zaplatila 1,35 miliardy korun. Strany, které vyjednávají o příští koalici, se shodují, že by taková rozhodnutí měla rada nechat na novém vedení.

Karta Opencard, která pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), je spojena s řadou problematických smluv. Vedení města se s nimi pokouší řadu měsíců neúspěšně vyrovnat. Za prodloužení jedné ze smluv, na níž bylo pokračování Opencard závislé, čelí obžalobě deset bývalých i stávajících radních za ODS a TOP 09 a pět úředníků.

Praha proto nechala vypracovat nový systém, který mají dodat čtyři firmy. Každá z nich by získala zakázku za zhruba deset milionů korun. Odbavovací systém by zajistila společnost Mikroelektronika, o software by se postarala firma ODP, o kartové centrum XTCard a o další část systému plzeňský dopravní podnik.

"Je to nejlevnější a nerychlejší cesta, jak se zbavit závislosti na jediné firmě," řekl primátor. "Nový systém je technologicky otestovaný a právně podložený," tvrdí. Rada tak upouští od původního plánu odkoupit od firmy eMoneyServices (EMS) majetková práva k opencard. Firma žádala bezmála 500 milionů korun.

Vypsání otevřené soutěže by podle primátora trvalo dva roky, což by znamenalo další z hlediska zákona problematické prodlužování smluv. Závazky, které má Praha z minulosti vůči EMS, patrně vyřeší až soud. Podle mluvčího Martina Opatrného postupuje rada v rozporu se zákonem. "Považujeme to za naprosto účelové jednání a snahu využít situaci a přihrát zakázky spřáteleným firmám," tvrdí.

Dva souběžné systémy předplatného

Na karty opencard, které mají platnost do konce roku 2016, si podle primátora mohou cestující dál nahrávat předplatné kupony. Od příštího roku by pak měli noví žadatelé nebo ti, kteří opencard ztratí, dostat zcela novou kartu. Jak bude vypadat a zda se bude i nadále nazývat opencard, zatím není jasné. Zvažuje se i možnost přehrát aplikace na jiný nosič, třeba do chytrých mobilních telefonů. Oba systémy budou fungovat souběžně s tím, že uživatelů původní opencard bude ubývat.

Strany, které v Praze jednají o příští koalici - vítězné ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN) - s postupem rady nesouhlasí. "Je to nestandardní postup, rada by se měla zříct zásadní kroků, je to za hranicí slušnosti," řekl člen vyjednávacího týmu Trojkoalice Jan Wolf (KDU-ČSL).

"Doporučil bych jim, aby dělali už jenom údržbové věci," podotkl v reakci na chystaný krok Miloslav Ludvík (ČSSD). Aktuální vyjádřeni vedení ANO se zatím zjistit nepodařilo. Už dřív se ale kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová nechala slyšet, že by se radní měli zásadních rozhodnutí zdržet.

Kartu opencard, která slouží především jako tramvajenka, si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. V kauze opencard už bylo odsouzeno pět úředníků. Občanské iniciativy i některá média upozorňují, že skuteční strůjci projektu zůstávají nepotrestáni.