Český rozhlas (ČRo) zastavil projekt, který měl donutit neplatící podnikatele hradit koncesionářské poplatky. ČRo v létě od inkasní firmy Credit One, která se věnuje vymáhání dluhů, koupil část databáze podnikatelů, kteří vlastní rozhlasový přijímač. Poté začal podnikatele oslovovat s výzvou, aby začali platit.

Jenže se jich neozvalo mnoho a ČRo celou akci rovnou zastavil. "Šlo o pilotní projekt, ve kterém jsme v první fázi oslovili pouze 416 subjektů přímo do datových schránek. Vzhledem k nízké účinnosti – 54 nových poplatníků a 25 zaslaných čestných prohlášení o nedržení a nevlastnění rozhlasových přijímačů – jsme projekt ukončili," sdělil Hospodářským novinám mluvčí ČRo Jiří Hošna. "Nejde o to, že bychom projekt vzdali, ale racionálně jsme si jeho dopad vyhodnotili," dodal.

Přitom rozhlas si od tohoto způsobu vymáhání poplatků hodně sliboval. Očekával, že donutí platit všechny podnikatele. "Za úspěch budeme považovat 100 procent nově získaných klientů, jelikož u nich máme dokladováno, že rozhlasový přijímač mají," uvedla v září tehdejší mluvčí ČRo Kateřina Moravcová.

S absolutní úspěšností rozhlas počítal proto, že v databázi, kterou koupil, byli jen podnikatelé, které navštívili lidé z inkasní firmy Credit One a jejichž rádio si vyfotili. "Naši terénní pracovníci chodí do provozoven, kde je předpoklad, že může hrát rádio. Pořizují protokoly o návštěvě a fotodokumentaci," popsal v září obchodní ředitel Credit One Radek Žákovský, jak firma údaje získávala.

Kolik přesně za databázi ČRo zaplatil, není jasné. Mluvčí jen sdělila, že "částka nepřevyšuje 200 tisíc korun".

Český rozhlas ale zároveň spustil kampaň proti neplatícím domácnostem, která má mnohem větší úspěch. V srpnu a září poslal do 80 tisíc poštovních schránek dopisy s popisem, co to je rozhlasový přijímač, a s výzvou k placení. 

Zatím se ozvala více než polovina domácností. "Na základě výzvy zaslané v srpnu a září se přihlásilo 46 655 nových poplatníků. A přihlášky stále přicházejí," řekl mluvčí ČRo Jiří Hošna.

Pokud lidé nezareagují, pošle jim rozhlas písemnou upomínku. Pokud se neplatič ani pak neozve, obdrží předžalobní výzvu a upozornění, že dluh lze vymáhat i soudně. "V případě, že dlužná částka není ve lhůtě stanovené v předžalobní výzvě uhrazena, přistupuje Český rozhlas k soudnímu vymáhání pohledávky," popsal mluvčí Hošna.

Soud poté vydá elektronický platební rozkaz, ve kterém nařídí zaplatit dluh a náklady na vymáhání pohledávky. Pokud ani soud neplatiče nepřesvědčí, přijdou na řadu exekutoři. "Do dnešního dne bylo podáno 169 exekucí na domácnosti a 30 exekucí na právnické a podnikající fyzické osoby," dodal mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

Rozhlas vybere ročně dvě miliardy

Domácnosti hradí 45 korun měsíčně a nezáleží na tom, jestli mají jeden, nebo více rozhlasových přijímačů. Naopak podnikatelé musí odvádět 45 korun za každý přijímač. Rozhlas v současnosti získává peníze od 3,1 milionu domácností a za 620 tisíc přijímačů, které vlastní podnikatelé. Ročně tak vybere přibližně dvě miliardy korun.

Odhady, kolik domácností a podnikatelů neplatí, ale nemá. 

ANKETA
Platíte rozhlasu koncesionářské poplatky?
ANO
281 (50%)
NE, rádio nemám
115 (20%)
NE, odmítám
158 (28%)
NEVÍM
13 (2%)

Argument, že někdo Český rozhlas neposlouchá, a proto nic platit nebude, ředitel ČRo Peter Duhan neuznává.

"Vždy říkám, teď ho možná neposloucháte, ale nikdy nevíte, kdy vás ho okolnosti poslouchat přinutí. A teď mám na mysli třeba situace, které jsou nebezpečné, jako živelní pohromy, povodně, zemětřesení," řekl Duhan v rozhovoru pro HN s tím, že samotné označení koncesionářský poplatek se mu nelíbí. Raději používá termín solidární daň, protože lidé si podle něj platí nezávislost Českého rozhlasu.

Čtete rádi IHNED.cz? Klikněte a podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová Lupa 2014. Děkujeme!

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Unikátní projekt Českého rozhlasu, jak donutit neplatící podnikatele hradit koncesionářské poplatky, končí.
  • Přihlásilo se totiž jen minimum nových poplatníků.
  • Naopak kampaň, která cílí na neplatící domácnosti, odezvu má.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.