Spory Prahy má letos vyřešit už čtvrtá arbitráž. Rozhodčí soud by měl rozhodnout i o dluzích za Opencard. V úterý to schválila rada hlavního města. 

Důvodem jsou dluhy za zajištění podpory systému Opencard v letech 2011 a 2012. Za toto období chce EMS, která je vlastníkem práv k Opencard, bezmála 34 milionů korun. Magistrát ale tvrdí, že částka by měla být podstatně nižší.

"Spor není o to, jestli má město společnosti EMS zaplatit, nebo ne. Jde o výši té částky. Znalecký posudek, který jsme si nechali vypracovat, říká, že částka neodpovídá. Proto chceme, aby konečnou částku stanovil rozhodčí soud," řekl k tomu primátor Tomáš Hudeček (nestraník, dříve TOP 09).

Vyřešení dluhů je jednou z podmínek memoranda o další spolupráci, které Praha a EMS podepsaly v červenci. Jeho součástí je také to, že Praha musí do určitého data zaplatit dluhy. Pokud se tak nestane, přistoupí k arbitráži. A podle mluvčího EMS Martina Opatrného už je po termínu.

Dluh, který společnost EMS na magistrátu nárokuje, je z období primátora Bohuslava Svobody. Smlouva mezi městem a tehdejším vlastníkem Opencard – firmou Haguess (předchůdce EMS) – končila 31. ledna 2011. Haguess ale zajišťoval provoz a podporu karty bez smlouvy ještě více než rok. V dubnu 2012 Praha podepsala smlouvu novou. Magistrát ale dodnes neuhradil peníze za období, kdy Opencard "běžela" bez smlouvy.

EMS ale bude po Praze chtít ještě víc. Podle mluvčího společnosti Martina Opatrného by Praha měla zaplatit bezmála 170 milionů. V tom jsou zahrnuty také služby, které společnost hlavnímu městu poskytovala od letošního července. Od té doby běží Opencard znovu bez smlouvy. V částce jsou také započítané penále.

Čtvrtá arbitráž

Praha tak letos přistoupí už ke čtvrté arbitráži. Rozhodčí soud rozhodoval také kvůli dluhům magistrátu vůči společnosti Metrostav za tunel Blanka. Důvodem byly obavy, že smlouvy jsou neplatné. Soud poté rozhodl, že Praha musí Metrostavu zaplatit dlužnou miliardu korun.

Blanky se týká i druhá letošní arbitráž magistrátu. Rozhodčí soud v současnosti rozhoduje o dluhu správci stavby tunelu - firmě Inženýring dopravních staveb (IDS). Ta v lednu Prahu zažalovala o dlužných 145 milionů.

Třetí arbitráž se týká pražských stavebních předpisů a omezení reklamy. Zahájila ji společnost Bigboard, která vydělává na venkovní reklamě. Podle ní nové pražské stavební předpisy, které výrazně omezují velké billboardy v Praze, znamenají ušlou investici. Škodu společnost nicméně zatím ještě vyčísluje, počítá ale, že půjde o miliardu korun. 

Teď bude arbitráž řešit i Opencard. Praha chtěla problematický projekt od EMS odkoupit. Firma ho nabídla za bezmála půl miliardy korun. To vedení města v čele s primátorem Hudečkem odmítlo. Dosluhující vedení proto teď přišlo s náhradním řešením. Nový systém by dodaly čtyři firmy. Každé z nich by Praha zaplatila deset milionů. Odbavovací systém by zajistila společnost Mikroelektronika, o software by se postarala firma ODP, o kartové centrum XTCard a o další část plzeňský dopravní podnik. Celý projekt by tak vyšel na 40 milionů.

Zároveň by ale město podle magistrátu nebylo na firmách závislé. Součástí je i neomezený počet licencí, které Praha musela od EMS odkupovat na každou vydanou kartu. Karta by také byla otevřená pro různé aplikace, které by pak hlavní město mohlo zájemcům nabídnout v soutěži. První karty by si mohli zákazníci vyzvednout už v lednu. Systém Opencard by pak Praha chtěla udržet do konce roku 2016. Pokud by se s EMS dohodla.

Město ale na nový systém nevypsalo žádné výběrové řízení. Končící rada chce navíc nové řešení probrat se stranami, které se nově do zastupitelstva dostaly po volbách.