Novým kandidátem na ministra dopravy je Dan Ťok, který sedm let vedl společnost Skanska. Hnutí ANO ho nominovalo poté, co svoji rezignaci ve středu oznámil Antonín Prachař (ANO). 

"Rád bych stabilizoval situaci a vyzval bych všechny strany, aby se začalo více investovat," uvedl Ťok ke svým plánům. 

Pokud jeho nominaci schválí prezident, začal by především řešit personální situaci na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je dlouhodobě bez stabilního vedení. "Utíká nám spousta příležitostí, pokud nebude takto důležitý státní úřad fungovat," vysvětlil. Není to ovšem jediný úřad, kde jsou podle Ťoka změny potřeba. 

Loni na podzim, kdy Andrej Babiš (ANO) hledal ministra dopravy, s ním několikrát mluvil, nabídku na vedení resortu ale prý dostal až teď. 

Ve středu ráno se zároveň vzdal všech exekutivních funkcí ve společnosti Skanska. Tisková mluvčí Skansky Lucie Laňková už potvrdila, že hledají nástupce. "V současné době už řešíme náhradu za odcházejícího ředitele," řekla. 

Antonín Prachař nabídl v úterý navečer svoji rezignaci a hnutí ji přijalo. Jde tak o druhou změnu ve složení kabinetu. Před Prachařem odešla ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová, také za hnutí ANO. Ta ale postoupila na místo evropského komisaře. 

"Osobně mě to velice mrzí, protože minulý rok, když jsme hledali kandidáta na tento post, tak jsme museli pana Prachaře dlouho přemlouvat," uvedl Babiš. Resort dopravy je podle něj dlouhodobě v dezolátním stavu. 

Dan Ťok

(nar. 4. 3. 1959)

Vystudoval VUT v Brně, Fakultu strojního inženýrství. 

Kariéru začal v První brněnské strojírně. Šéfoval společnostem ABB Energetické systémy, Alstom Power. V roce 2003 přišel jako předseda představenstva do Jihomoravské plynárenské, pak řídil KKCG Industry B. V.

Od roku 2007 je generálním ředitelem a předsedou představenstva české pobočky skupiny Skanska.

Byl také zvolen prezidentem Americké obchodní komovy v České republice (AmCham). Dříve zastával pozici předsedy Platformy pro transparentní veřejné zakázky, která sdružuje asociace a vládní orgány s cílem zlepšit hospodářskou hodnotu veřejných zakázek v zemi. 

"V poslední době jsem se stal terčem spekulací a kritik," uvedl Prachař. Podle něj tento stav neprospívá ani hnutí ANO, ani dopravě a ani jemu samotnému. Se svým účinkováním je prý spokojen. Teď se chce vrátit do privátní sféry. 

Ještě v posledních dnech provedl některé personální změny, například v Českých drahách. Naopak změnu na postu šéfa Drážní inspekce nechá na svém nástupci. Nový ministr bude na dopravě už desátý od začátku roku 2009. 

K nové nominaci Babiš uvedl, že doufá, že Ťok dá ministerstvo dopravy do pořádku. "Naše hnutí si za touto nominací stojí," dodal s tím, že i tak očekává kritiku kvůli možnému střetu zájmů. Premiér Sobotka byl podle něj překvapen. Možnou výměnu resortů s ČSSD, o které se spekuluje, Babiš vyloučil. 

Právě střet zájmů kritizuje například hnutí STAN. "Pan Ťok musí počítat s tím, že pokud by se ministrem dopravy skutečně stal, budou veškeré případné zakázky pro firmu Skanska zkoumány pod drobnohledem. A to zcela oprávněně," řekl k tomu Petr Gazdík.

Ťok vede Skansku sedm let. "Vnímám, že mým přesunem do státní sféry vyvstane i otázka, zda se nedostanu do střetu zájmů. Jsem si jist, že ne. Léta pracuji na zvýšení transparentnosti a efektivním fungování v privátní sféře. S přechodem do státní sféry se změní organizace, ale ne moje hodnoty. V tomto mám naprosto jasno," uvedl v prohlášení Ťok. Později společnost zprávu ze svých stránek stáhla s tím, že byla publikována omylem.

Premiér Sobotka uvedl, že ještě ve středu bude informovat prezidenta republiky. "Je evidentní, že se Prachařovi v posledních měsících začala kumulovat řada věcí a problémů, které se nedařilo řešit," uvedl. Jako příklady zmínil výběrové řízení na šéfa ŘSD, to, že se nedařilo včas připravovat některé legislativní změny, nebo nejistotu ohledně výběru provozovatele mýtného systému. 

S Ťokem se chce ve čtvrtek sejít, aby zjistil jeho představu o tom, jak by chtěl vést resort dopravy. Až poté se k nominaci vyjádří. Schůzka Ťoka s prezidentem ještě naplánovaná není. 

Také podle TOP 09 a ODS panuje na dopravě chaos. Žádaly proto ministrovo odvolání. "Problémy se dají řešit jen výměnou ministra," uvedl v polovině října bývalý ministr dopravy Stanjura (ODS).

"Sledovali jsme pouze zmatené kroky a neustálé personální změny," uvedl ve středu Stanjura pro Českou televizi. Prachařův odchod označil za úlevu. Zda je Ťok dobrou volbou, se podle něj teprve ukáže. 

František Laudát (TOP 09) komentoval Prachařovo působení na ministerstvu s tím, že napáchal enormní škody a byl nejslabším článkem vlády. Změny ve vedení státních firem označil za "personální genocidu".

Nominaci Ťoka kritizoval Jan Birke (ČSSD), který je členem podvýboru pro dopravu. "Jsem přesvědčen, že hnutí ANO mohlo najít celou řadu jiných kvalitních odborníků jak ve svém středu, tak mezi nezávislými osobnostmi, u kterých neexistuje tak jednoznačný střet zájmů," uvedl Birke. Jmenováním Ťoka podle něj vznikne pouze zbytečná zátěž, kterou ponese celá vláda. 

Prachař kandidoval v podzimních volbách do Senátu, potřebnou podporu voličů ale nezískal. Důvod pro odchod z vlády to podle něj ale není.