Podle budoucí primátorky Adriany Krnáčové (ANO) by se Blanka měla otevřít až v březnu. V rádiu Impuls řekla, že kvůli bezpečnostním prověrkám je prosincový termín nereálný. 

"Jedná se o určitou kabeláž, která je momentálně ve vodě, což je třeba odstranit. To může zkratovat a je nebezpečné pustit kohokoliv do toho tunelu. Pakliže toto nebylo odstraněno a možná ještě další nějaké technické nedostatky, tak tam opravdu nikdo nebude z bezpečnostních důvodů vpuštěn," řekla Krnáčová. Problémy jsou podle ní ještě následkem zvednuté spodní vody po povodních.

V tunelu Blanka momentálně pracuje firma ČKD DIZ, která má na starosti technologie. Podle města ale postupuje pomalu. Radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) byl minulý týden v Blance na kontrole. "Dal jsem jim pokyn, ať zahájí komplexní zkoušky, protože jsem nenašel jediný důvod, proč by tomu tak nemělo být," řekl Nouza HN. 

Firma tvrdí, že na zkoušky potřebuje 55 dní. Nouza na ně ale tlačí, aby zahájili třísměnný provoz a vše podstatně urychlili. "Jestli paní Krnáčová říká březen, tak je to její volba, já bych dodavatelům ustupoval co nejméně. Naopak bych je tlačil co nejvíc dopředu," dodává Nouza. 

A dodává, že on osobně prošel Blanku celou a žádné kabely pod vodou neviděl. Podle něj je centimetr vody v deseti šachtách, dalších deset je ale úplně suchých. A dokud se zkoušky nezahájily, nešlo ani vyvodit, jestli to problém je, nebo není. Do tunelu se chce vrátit během pár dnů, aby si ověřil, jak firma pracuje. 

Na otázku HN, jestli firma začala v Blance dělat na třísměnný provoz, přímo mluvčí společnosti Karel Samec neodpověděl. "Firma dělá maximum, aby dokončila práce co nejdřív, ale některé zkoušky mají posloupnost. V tuto chvíli je v tunelu Blanka více než 70 lidí," řekl.

Krnáčová uvedla, že vidí jako reálný březnový termín, zároveň ale nechce nic slibovat. "Určitě si nechám předložit technickou zprávu a pak se rozhodne rada kdy," dodala Krnáčová. Podle mluvčího Metrostavu se s jarním termínem počítalo vždy. Nouza tvrdí, že o březnu mluvil dříve i on, na základě jednání s ČKD DIZ se jim ale podařilo dojít až k prosincovému datu. 

Samotnou stavbu tunelu dokončila společnost Metrostav už na konci září. Firmě dokončení tunelu nařídil rozhodčí soud, který rozhodoval i o neproplacených fakturách. Praha také Metrostavu na základě rozhodnutí zaplatila dlužnou miliardu korun. 

Blanka se měla původně otevřít už v roce 2011. Stavba začala v roce 2007 za primátora Pavla Béma (ODS). Projekt vyšel Prahu na bezmála 37 miliard. Původně přitom měl vyjít na 21 miliard. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most, který je součástí tunelového komplexu.

Související