Česká televize přezkoumá reportáž o projevu prezidenta Miloše Zemana, který před dvěma týdny na konferenci Hospodářské komory mluvil o transformaci české ekonomiky. Ve večerních Událostech ze Zemanova citovaného projevu totiž vypadla zmínka o podnikateli Zdeňku Bakalovi, kterého prezident jmenoval jakou jednu z překážek ve vývoji země.

Podle generálního ředitele ČT Petra Dvořáka šlo o editorské pochybení, a událost nechá posoudit takzvaným editoriálním panelem. Orgán, jehož přesné složení můžete najít na stránkách televize, se skládá z producentky, redaktorů, moderátorů i šéfredaktorů. Vysvětlení a vyvození důsledků očekává také prezident Zeman.

"Nelze mluvit o cenzuře. Domnívám se ale, že v tomto konkrétním případě evidentně došlo k editorskému pochybení, o objektivní posouzení ale požádám Editoriální panel ČT," uvedl Dvořák. Mluvčí televize Alžběta Plívová upřesnila, že Česká televize v den konání odvysílala na ČT24 celý projev prezidenta, tématu se následně věnovala i v jedné reportáži Událostí.

Dovysvětlení ještě poskytla ČT na své facebookové stránce. Podle té došlo k vystřižení Bakalova jména mimo jiné proto, že Miloš Zeman postavil Zdeňka Bakalu na stejnou úroveň jako odsouzeného Viktora Koženého. "Jde tedy o osočení ze strany politika, a v takovém okamžiku by bylo nutné dodat reakci pana Bakaly. Tu jsme však neměli k dispozici," napsal administrátor stránky ČT24 s tím, že v případě odvysílání původního projevu bez reakce nařčeného mohla být ČT obviněna z nevyváženosti.

Zeman na konferenci k 25 letům svobodného podnikání zhodnotil dosavadní vývoj v zemi. "Jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala. Naše obce a města 'krásní'. Dokonce se můžeme vzájemně kritizovat. Přes všechny chyby zde sedíme jako svobodní lidé, kteří mohou vyjadřovat své názory bez obavy, že je někdo zavře. A to není málo," uvedl prezident. Ve večerní reportáži ČT ale Bakalovo jméno ve výňatku Zemanova projevu chybělo.

Ovčáček: Prezidenta nelze střihat

Vysvětlení události očekává i prezident Zeman. "ČT jako veřejnoprávní instituce placená z peněz koncesionářů musí celou věc jednoznačně vysvětlit a vyvodit důsledky. Zatím nabízí dvě varianty, obě připouští střihový zásah do projevu prezidenta republiky. To je samozřejmě zcela nepřijatelný postup," sdělil Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček.

ČT podle něj není Federální úřad pro tisk a informace, aby takto hrubě zasahovala do výroků kteréhokoliv politika. "Vyvolávat ducha ústředního ředitele ČST (Jana) Zelenky 25 let po znovuzískání svobody je tristní," dodal Ovčáček.

Sám Bakala situaci nechtěl komentovat. "Ke zmiňované záležitosti, o které jsme se dozvěděli až nyní prostřednictvím médií, se nebudeme vyjadřovat," sdělil ČTK jeho mluvčí Tomáš Pavlík.

Stížností na reportáž ČT se zřejmě bude zabývat také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Advokát Jiří Vyvadil uvedl, že již podal podnět k zahájení správního řízení o uložení pokuty. "Předmětná reportáž neposkytla divákovi veškeré informace potřebné k tomu, aby si mohl na věc vytvořit vlastní názor, a je proto závažným porušením povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace, že provozovatel neposkytl rozhodné a úplné informace," sdělil.

Zeman kritizuje Bakalu opakovaně, letos na jaře například uvedl, že by Bakala se svou společností NWR měl dostat cenu "antipodnikatel roku".

Podnikatel Zdeněk Bakala vlastní i společnost Economia, která vydává Hospodářské noviny.

Související