Rozruch kolem jmenování Dana Ťoka ministrem dopravy způsobil jeho údajný střet zájmů. Nebylo by ale horší, pokud by ministerstvo řídil člověk, který v oboru nikdy nepracoval a neznal jeho problémy? Takový ministr by se určitě nějakou dobu ne úplně orientoval a lehce by podléhal tlakům různých lobbyistických skupin. Pro společnost vůbec ta nejhorší varianta. Proto každý vhodný kandidát musí být v okamžiku jmenování v jistém smyslu ve střetu zájmů.

Dan Ťok své schopnosti prokázal při řízení nadnárodní firmy a navíc má i morální kredit - již před třemi lety poukázal na vysokou míru korupce ve stavebním sektoru, což doložil statistikou, že když se soutěží naplno, ceny jsou zhruba o čtyřicet procent nižší než cena vypsaná zadavatelem. [1]

Bezesporu bude lepším ministrem „nikým nevolený“ odborník a manažer než politici, které na Nábřeží vyslala Strana, ačkoliv se o dopravu před tím nezajímali a neměli své vize. Takoví politici byli ve vedení resortu spíše loutkami úředníků vyslaných sem různými lobby. Vlivné zájmové skupiny již dávno pochopily, že je pro ně jednodušší „přesvědčit“ dlouholetého úředníka, který materiál na ministerstvu připravuje, než každého půl roku „přesvědčovat“ nového ministra. Proto zejména ministerstvo dopravy potřebuje silnou a zkušenou osobnost. Potřebuje vizionáře, který ví, kam se svět ubírá, a který svůj obor miluje. Jen tak může správným směrem posunout i Českou republiku.

Vizionář neplánuje výstavbu infrastruktury podle toho, co mají projekční firmy v šuplíku, jak se na ministerstvu dopravy děje. Ale takovým způsobem, abychom mohli pohodlně cestovat z Prahy do Brna rychlovlakem za hodinu - s komfortem na úrovni 21. století. Cestující na nádraží ocení čistou čekárnu a dostupnost dalších služeb, ale neřeší, které státní firmě budou nádraží patřit - jejich převod může provést obyčejný „úředník“. Ale jen vizionář začne připravovat celostátní tarifní integraci jízdného, aby lidé mohli cestovat v Česku po celý rok na jednu jízdenku vlakem, busem i městskou dopravou. Vizionář nebude spokojen s opakovaným omezováním vlakových spojů, ale nastaví mechanismy, které umožní zajistit stabilní rozsah osobní železniční dopravy tak, aby se jízdní řád každoročně nekrátil podle toho, kolik je potřeba "ušetřit". Důsledkem snížení rozpočtu na dálkovou železniční dopravu o 3,7 % v roce 2012 bylo zrušení více než 8 % vlakových spojů.

Politický ministr by se snad spokojil s pouhým vyčerpáním evropských peněz z operačního programu doprava, ale vizionář bude chtít evropské peníze nejen "nějak vyčerpat", ale efektivně využít na smysluplné projekty, které sníží provozní náklady dopravcům, zkrátí jízdní doby ve veřejné dopravě a odvedou silniční dopravu z center měst.

Nestačí jen vysoutěžit nový mýtný systém férově, vizionář by měl chtít systém lepší. Takový, který bude pro stát vydělávat peníze a zároveň regulovat dopravu.

Dejme Danielu Ťokovi namísto polemiky o "míře konfliktu zájmů" šanci ukázat, co umí. Jako zkušený manažer a světaznalý člověk má šanci zlepšit dopravu v České republice v mnoha ohledech.

 

Autor je prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě

___________

[1] Skanska našla prvního developera, kterému vadí úplatky (4. 11. 2011)

A jen tak na okraj - máme statistiku, která dokládá, že když se soutěží naplno, ceny jsou zhruba o čtyřicet procent nižší než cena vypsaná zadavatelem. Zatímco v užším výběrovém řízení s losovačkou jsou ceny na úrovni, která se očekává, nebo dokonce i vyšší. Z čehož je jasné, že se s losováním dá dělat spousta „zajímavých" věcí.

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/skanska-nasla-prvniho-developera-kteremu-vadi-uplatky/r~i:article:720285/

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se