Editoriální panel složený ze zaměstnanců zpravodajství České televize (ČT) označil vystřižení kritiky podnikatele Zdeňka Bakaly z listopadového projevu prezidenta Miloše Zemana na konferenci Hospodářské komory ČR za "dílčí pochybení". Na středečním zasedání Rady ČT to řekl generální ředitel ČT Petr Dvořák. Uvedl, že rozhodnutí panelu respektuje.

"Vzhledem k tomu, že došlo k dílčímu pochybení zaměstnance redakce zpravodajství, požádám ředitele redakce zpravodajství, aby jej v tomto kontextu řešil," řekl Dvořák. Panel podle něj konstatoval pochybení v provedení zásahu, ale zároveň jasně řekl, že nedošlo k zkreslení reportáže jako celku nebo jejího ovlivnění zvenčí.

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček v úterý uvedl, že za vystřižením mohlo být to, že Bakala doprovázel premiéra Bohuslava Sobotku na nedávné cestě po USA. Sobotka i mluvčí Bakaly Tomáš Pavlík to odmítli jako nesmysl.

"Reakce tiskového mluvčího prezidenta je profesionálně tak slabá, že České televizi spíš pomáhá," řekl ve středu místopředseda Rady ČT Jiří Závozda. Krok editora byl podle něj chybou. Dodal, že adekvátní trest je pro ČT už to, jak se o ní nyní píše.

Za chybu označili vystřihnutí Bakaly i další členové rady, která ale oficiální vyjádření ve středu nevydala. Stanovisko by měla přijmout na příštím zasedání, které by se mělo konat na začátku ledna. Předseda rady Jaroslav Dědič to odůvodnil tím, že vyjádření editoriálního panelu bylo zveřejněno krátce před zasedáním a ne všichni členové Rady se s ním mohli detailně seznámit.

Editoriální panel ve svém vyjádření uvedl, že vystřižení Bakaly nezkreslilo téma reportáže, jejím předmětem byl převažující názor, že ČR se po ekonomické transformaci ubírá správným směrem. Podle panelu se také nejednalo o systémovou chybu.

Editoriální panel tvoří samotní členové redakce zpravodajství ČT. Jeho členy jsou například Richard Samko, Zuzana Tvarůžková nebo Jan Šenkýř.

Podnikatel Zdeněk Bakala vlastní společnost Economia, která vydává i Hospodářské noviny.

Související