Nová rada primátorky Adriany Krnáčové se v úterý shodla na tom, že pražské stavební předpisy platí dál. Vyhlášku schválila ještě rada pod vedením Tomáše Hudečka (nestraník, za TOP 09) a platí od září. Zakazuje mimo jiné výstavbu dalších billboardů v hlavním městě nebo zavádí uliční a stavební čáru. Řeší také výstavbu parkovacích míst.

Nová koalice chce ale během roku 2015 celý předpis novelizovat. Některé jeho části tedy během roku 2015 přepracuje. Podle náměstka primátorky Matěje Stropnického (Trojkoalice) by upravené předpisy měly dál regulovat reklamu, dokonce ještě přísněji než teď.

Magistrát teď doufá, že tímto částečně vyhoví i ministerstvu pro místní rozvoj. To hrozilo, že předpisům pozastaví účinnost, protože je nenotifikovala EU. K notifikaci chce nová rada poslat až novelizaci. Jak se k tomu ministerstvo postaví, zatím není jasné. Podle Stropnického bude vše záležet na jednání mezi primátorkou a ministryní Karlou Šlechtovou (ANO).

To, jestli bude nová vyhláška platit, nebo ne, působilo zmatek v pražském stavebnictví. Developeři nevěděli, podle čeho mají projektovat. Výzva z ministerstva totiž na magistrát přišla čtrnáct dní potom, co stavební předpisy vešly v platnost.

Stropnický měl přitom připravenou variantu, že paragrafy, které ministerstvu vadí, "vyndají" a odkážou na celostátní vyhlášku, která už notofikovaná je. Tím by vyřešila tu část předpisů, které ministerstvu vadí. Taková varianta ale na úterní radě neprošla. "Nová koalice dává billboardovým společnostem prostor pro další lobbing," řekl HN bývalý primátor Hudeček.

Právě regulace reklamy vadila především reklamním společnostem. Šéf jedné z nich - společnosti Bigboard - Richard Fuxa chtěl o zmírnění regulace reklamy přesvědčit samotnou primátorku.

Hudeček označil nové předpisy za "revoluční" předpis, který hlavní město po dlouhých letech výrazně změní. Přichází totiž s pojmy jako uliční nebo stavební čára, se kterými se počítalo už za první republiky a které pak z vyhlášky na dlouho zmizely. I ty chce podle Stropnického novela zachovat. Stejně tak povinnost, aby byl v ulicích prostor pro stromořadí.

Reklamní společnosti kvůli zákazu billboardů spustily před komunálními volbami rozsáhlou kampaň. Zmíněný Bigboard má až 40 procent zisku z pražského trhu. Jeho šéf Richard Fuxa se snažil v minulých dnech přesvědčit primátorku o tom, aby regulaci reklamy zmírnila. Stropnický s reklamními společnostmi jednat odmítá.

Minulý týden se objevila informace, že kvůli pražským stavebním předpisům dorazilo na protikorupční policii trestní oznámení. Kdo ho podal, není jasné, Bigboard se k němu nehlásí. Provinit se měli Hudeček, Hnilička i náměstek ministerstva pro místní rozvoj Ondřej Votruba. Všichni tři měli způsobit škodu velkého rozsahu, tím že nepozastavili účinnost nové vyhlášky.

Právě ušlým ziskem až jedné miliardy korun v minulosti argumentoval Bigboard. Ten chce celou věc řešit arbitráží.

Za novou vyhlášku se před rozhodnutím rady postavily osobnosti z oboru – otevřený dopis, aby předpisy rada schválila, podepsal například i děkan ČVUT Ladislav Lábus.