Většinu typů rakovin vyvolávají podle nových poznatků nahodilé mutace buněk, nikoli genetické předpoklady či rizikové faktory, jako je kouření. Uvedla to zpráva amerických vědců, kterou v pátek zveřejnil odborný časopis Science.

Tým Univerzity Johnse Hopkinse v Baltimoru ve státě Maryland se snažil vysvětlit, proč některé tkáně jsou milionkrát náchylnější k rakovině než jiné. Výsledek podle zprávy ukázal, že u zhruba dvou třetin analyzovaných zhoubných nádorů měli lidé jen smůlu, protože jejich onemocnění způsobila nahodilá mutace buněk.

Vědci analyzovali 31 typů rakovin a zjistili, že 22 z nich se dá vysvětlit především nahodilými mutacemi DNA v různých částech těla při běžném buněčném dělení. O "převážně biologické smůle" hovoří hlavně u pacientů s rakovinami krve (leukemie), slinivky břišní, varlat, vaječníků a mozku.

Zdravý životní styl ale přesto zůstává důležitou prevencí před rakovinou. "Studie ukazuje, že kouření a další špatné životní zvyky mohou zvyšovat riziko, že člověk onemocní rakovinou. Změnit naše životní zvyklosti bude velmi užitečné pro předcházení některých rakovin, ale nebude zvlášť užitečné vůči jiným typům rakoviny," řekl onkolog Cristian Tomasetti.

Ke třetině typů rakovin, které způsobuje především špatný životní styl či zděděné dispozice, patří především rakoviny kůže, plic a tlustého střeva, ale například i hlasivek.

Výzkum Univerzity Johnse Hopkinse nezahrnoval všechny typy rakovin. Nezabýval se rakovinami prsů a prostaty, které přitom patří k nejčastějším zhoubným onemocněním, protože u nich američtí vědci nebyli s to spolehlivě vyhodnotit dělení buněk.