Ombudsmanka Anna Šabatová dostala loni 8200 podnětů od lidí, což je o 150 stížností na byrokratický přístup státu více než v roce 2013. Veřejnost nejvíce tíží problémy při vyplácení sociálních dávek, dále hledají u ombudsmanky pomoc s potížemi souvisejícími se stavebnictvím a třetí největší část podnětů se týká armády, policie a vězeňství. Řekla to mluvčí kanceláře ochránkyně práv Iva Hrazdílková.

Šabatová loni dostala 1293 podnětů týkajících se vyplácení sociálních dávek všeho druhu. Ve srovnání s rokem 2013 je to o 42 stížností méně. Zastala se například muže ze severu Čech, jehož úřad práce vyřadil z databáze nezaměstnaných a tím jej připravil o podporu za to, že se nedostavil na domluvenou schůzku na úřadě. Muži nepomohlo ani to, že předložil úředníkům doklad od lékaře potvrzující, že trpí poruchou paměti.

Šabatová dále loni obdržela 500 podnětů z oblasti stavebnictví. Je to zhruba stejný počet jako v roce 2013. Lidé si u ní stěžují na černé stavby i průtahy při povolování staveb. Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček loni například kritizoval Stavební úřad radnice Praha 1, protože údajně umožnil devastaci historického domu U Tří andělů na Hradčanech. Úřad podle něj nezákonně vydal povolení k přestavbě objektu.

Na činnost armády, policie a vězeňské služby přišlo loni 347 stížností, což je zhruba o 20 více než předloni. K nejvážnějším patřila stížnost 20 odsouzených z věznice Praha-Pankrác na brutální chování spoluvězně, jenž na ně dohlížel. Prý je ponižoval a fyzicky týral. Věznice následně zjednala nápravu.

Úkolem ombudsmanky je chránit veřejnost před byrokratickým přístupem státních institucí. Ochránkyně stížnosti zhodnotí a případně vyzve příslušný úřad k nápravě. Zasahovat ale může jen v případech spojených s činností státních úřadů. Z celkového množství podnětů, které ročně dostane, spadá zhruba 60 procent do její působnosti. I když ombudsmanka v dalších kauzách nemůže zasáhnout, lidem radí, jak mohou své potíže řešit.

Související