Kdo by si letos pokřik fandů „Sparta, Spartička má - zlatá Sparta“ mohl vysvětlit jinak než jako hlasitou podporu podnikatelského záměru postavit na tréninkovém hřišti něco jako druhý Molochov s nákupním centrem obchodní značky – SPARTA?

Za pár roků už vidím rodinu, jak táta v sobotu povídá: „Dnes jedeme na Spartu.“ Sednou do auta, zácpami se proderou na Letnou a v pohodě stráví den shoppingem v „Centru Sparta“. Takové nákupní centrum navštíví denně alespoň 20 tisíc zákazníků. Tedy skoro 14,8krát tolik, jako ubylo jednou týdně fandů zrušené divácké tribuny. Tak nějak by mohl vypadat, pokud vůbec existuje, byznysplán již asi osmého nákupního centra na Praze 6, navíc s rizikem plánů, které se nemusí vůbec realizovat.

V roce 2015 vrcholí „rozvojový“ záměr spojený pupeční šňůrou s projektem Blanka, tedy změnit masivní výstavbou severní předpolí Pražského hradu v „komerční kaši“ superlukrativních staveb. Otcové Blanky připravili developerům na Letné miliardový dárek v podobě výjezdů dálničního typu a garáží pro 1000 aut. Ke kolosu Letná Office Park firmy Lordship a.s. a na místě záměrně chátrajících vil přibyla na odboru životního prostředí magistrátu žádost o posouzení „Dostavby a přestavby areálu Sparty“.

Objemná novostavba „polyfunkčního nákupního Centra Sparta“ si pro lepší stravitelnost říká „Dostavba a přestavba“, i když dle stavebního zákona jsou stavební úpravy pro VIP boxy s likvidací tribuny s 1400 místy pro diváky jedna věc a výstavba prodejních ploch, administrativy a bytů za fasádou velikosti nového Molochova věc druhá.

Po známých podnikatelských kauzách „národní stříbro“ došlo i „pražské národní zlato“. Nespoutanému developmentu dal Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy skoro neprůstřelný profesní plášť s lákavým názvem „Boulevard Letná - Prašný most“. Podle této studie je Letná ta potenciální pražská „zlatá míle“, kam podnikatelsky logicky chce a patří i „zlatá Sparta“.

Praha 6 přislíbila Spartě využití strahovského sletového stadionu, a tak se kruh dobrých úmyslů uzavírá. Konečně budou-li ostatní kluby příklad pana Křetínského následovat, máme tu brzy zase českou „první ligu“ - tentokrát ale značkových nákupních center.

Zatímco světové kluby mají měkký kapitál ve svých hráčích, firma ASC Properties postavila svůj fotbalový komerční koncept na „tvrdé realitě“ parcely svého stadionu. V mnoha kauzách privatizovaných podniků se ukázalo, že pozemky jsou důležitější majetek než nejistá a náročná výroba, nebo v tomto případě kopaná. Opravdový fanda Sparty by měl poradit Bayernu, který má v mnichovské luxusní čtvrti Harlaching jistě 10 ha velká tréninková hřiště, jak by je mohl pro lukrativní výstavbu báječně zpeněžit.

A co teprve chudý třetiligový Mnichov 1860, který má stejně velké plochy na stráni nad Isarou s výhledem, skoro tak jako to bude na Spartě. Místo toho se tu prohání žáci fotbalového gymnázia, je tu i hřiště baseballu, trénují zde hráči nižších tříd i Švajny (Schweinsteiger), Roben a celý 1. manšaft i s Guardiolou.

Přesto je Bayern asi finančně nejúspěšnější klub světa. (Když pomineme „malheur“, jako je 3,5 roku žaláře pro Dietra Hoenesse za daňové uniky.) Ve Vánočním čase se majitel Sparty pan Křetínský pokusil zaskočit veřejnost šibeničními termíny pro podání námitek ke svému projektu. K zástavbě pražské Letné se nyní na nová zastupitelstva městských částí Prahy 6 a Prahy 7 valí projekty vylobbované v dobách již odstavených politických subjektů. Podporu městských částí nemají, konečně všichni šli do voleb s hesly jako: konec zástavby zelených ploch.

Jak nám Ringo zpívával: „Zelená je tráva, fotbal to je hra...“, ale víme taky, že: „Peníz kulatý, věc je záludná.“

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru