Všechny druhy papírových kuponů budou pro Pražany k dispozici nejpozději od prvního března. U Státní tiskárny cenin je magistrát objednal hned po úterním rozhodnutí rady. Tiskárny papírové kupony připraví jako záložní řešení. 

Praha ani firma eMoneyServices (EMS), která je majitelem práv k projektu opencard, nedokážou přesně říct, co se stane ve chvíli, kdy EMS přestane systém podporovat.

V případě jakýchkoli potíží je ale dopravní podnik schopný všechny druhy papírových kuponů dodat už do týdne. Město jen musí zadat požadavek. 

"Podle  mých informací je pražský dopravní podnik schopen v případě potřeby znovu zavést prodej třicetidenních, devadesátidenních a ročních papírových kuponů pro nové uživatele do jednoho týdne," řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Potvrdil to i mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. 

Primátorka Krnáčová: Praha se musí připravit na to, že Opencard skončí - čtěte ZDE

V současné době jsou v papírové podobě k dispozici třicetidenní a devadesátidenní kupony pro studenty. V "papíru" je možné zakoupit také takzvané přenosné roční kupony, které ale fungují bez udání osobních údajů. Jsou také podstatně dražší.

Nejpozději v březnu by si pak všichni mohli vybrat mezi tím, jestli chtějí časový kupon v papírové podobě, nebo nahrát na Opencard. Podle Krnáčové se pro cestující s Opencard nic nemění a noví zájemci si o kartu budou moci zažádat i v březnu. Licencí na vydávání nových karet má podle Krnáčové Praha dostatek. 

Vedení města v úterý schválilo částečný přechod na předplatné papírové kupony. Co bude dál s problematickou kartou Opencard, ale stále neřeklo. 

"Ke kolapsu může dojít kdykoli, ale také se nemusí stát nic, nikdo to není schopen predikovat," řekl mluvčí EMS Martin Opatrný. Firma se podle něj průběžně stará o bezproblémový chod systému. Pokud tomu tak od února nebude, může být systém ohrožen třeba hackerskými útoky nebo systémovými chybami. Problémy by pak podle Opatrného mohli mít i současní zákazníci.

Bývalý pražský primátor Pavel Bém (ODS), za kterého projekt vznikal, ve čtvrtek řekl, že si hlavní město mělo hned od počátku nechat licence k celému projektu. "Je v pořádku, že provozovatelem nebylo město, že to dělá soukromý subjekt. Ale chyba byla, že jsme si ta licenční práva nenechali ve svých rukou," řekl. Jako problém také vnímá rychlost, se kterou po roce 2005 zastaraly technologie, na nichž byl celý systém stavěn. Proto prý podle něj po dvou letech bylo potřeba přejít na zcela jiný.

Opencard musí v tuto chvíli používat cestující ve věku od 27 do 64 let. Mohou sice zvolit přenosné papírové kupony, ty jsou ale výrazně dražší než jízdné s opencard. Papírové kupony mohou k cestování používat studenti ve věku od 15 do 26 let. Ti mají zároveň možnost zvolit i opencard nebo kartu ISIC. K prokazování věku musí používat opencard děti od 6 do 15 let a senioři nad 65 let, kteří mají dopravu zdarma.

Související