Vstup levnější zahraniční konkurence na český stavební trh se odkládá. Italskou stavební firmu Serenissima Costruzioni totiž Ředitelství silnic a dálnic vyřadilo už ze dvou z celkem tří výběrových řízení na opravu D1, do kterých se v prosinci přihlásila. Pokaždé kvůli údajným nedostatkům v dokumentaci.

Společnost považuje obě vyloučení za protiprávní. "Klient je připraven bránit se všemi prostředky, nechce, aby se z něj v Česku stal nějaký otloukánek," říká advokát Jiří Wytrzens z právní kanceláře Smed Jorgensen, která italské stavaře v Česku zastupuje.

Původní nabídky uchazečů

úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
Uchazeči
Nabídnutá cena
Délka záruční doby
SERENISSIMA COSTRUZIONI
399.427.703,03
120
METROSTAV + SWIETELSKY + HOCHTIEF
549.424.016,32
72
PORR + STRABAG
556.363.920,00
70
COLAS CZ
556.800.307,49
66
EUROVIA CS
564.910.352,62
72
SMP + M-SILNICE + BERGER BOHEMIA + VHS
569.997.490,00
60
IMOS + TRACE
763.862.003,00
60 

Kvůli právním sporům se tak může zahájení oprav částí nejvytíženější cesty v Česku významně zpozdit. ŘSD vypsalo pro letošní rok tři zakázky na opravu D1 s předpokládanou celkovou cenou přibližně dvě miliardy korun.

Ve čtvrtek italská společnost oznámila, že ji Ředitelství silnic a dálnic vyloučilo z oprav dálničního úseku Ostrovačice-Kývalka. Serenissima se do něj přihlásila s cenou 321 milionů korun. Kvůli vyloučení však - zatím nepravomocně - zvítězila druhá v pořadí, společnost Skanska, která nabídla cenu o 131 milionů vyšší. Další společnosti se v nabízených cenách lišily podstatně méně - mezi Skanskou a čtvrtou firmou v pořadí (sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ) byl rozdíl přibližně 30 milionů. 

První neúspěch zaznamenala Serenissima už v úterý, kdy se ji Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo vyloučit z výběrového řízení na rekonstrukci úseku Hvězdonice-Ostředek.

Kontrakt získal Metrostav

ŘSD pak rovnou kontrakt, zatím opět nepravomocně, přikleplo druhému v pořadí - sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief. Ty nabídly, že tento úsek opraví za 549 milionů korun. Tedy o 150 milionů dráž, než nabízela Serenissima.

Stejně jako v prvním případě se ceny ostatních konkurentů lišily mnohem méně - čtvrtá v pořadí Eurovia CS nabízela cenu o patnáct milionů vyšší než sdružení kolem Metrostavu.

Hlavním argumentem, kterým Ředitelství silnic a dálnic v obou případech vyloučení Serenissimy zdůvodňuje, je tvrzení, že firma nedodala veškerou dokumentaci, kterou úřad požadoval. "Nepředložili přílohu soupisu prací stavby, která je jeho nedílnou součástí," uvedl k úternímu vyloučení Jan Studecký, mluvčí ředitelství.

Je to přitom už potřetí, co byla tato firma vyloučena kvůli údajným chybám v dokumentaci. Poprvé se jí to stalo před rokem, kdy chtěla postavit dva úseky silnice u Třince, dohromady za více než čtyři miliardy korun. Wytrzens ale tvrdí, že současná situace je zcela odlišná a firma si je jistá, že vše udělala správně: "Poprvé firma ještě neznala trh, nabídka byla hodně orientační."

Podle něho onu přílohu chtěl úřad předložit až dodatečně, a navíc nemá žádný vliv na výpočet nabídkové ceny: "Náš klient podal nabídku tak, jak chtělo ŘSD. A předpokládám, že naše vyloučení je následkem nějakého nedorozumění uvnitř ředitelství." Ředitelství silnic a dálnic má opačný názor. Podle něj ona příloha součástí požadované dokumentace byla od začátku. "A ano, je pravda, že není součástí nabídkové ceny, ale je nezbytná pro tvorbu budoucích položek při vzniku víceprací," oponuje Studecký. Tvrdí, že úřad má právně doloženo, že bez tohoto dokumentu je nabídka neúplná, a navíc by Serenissima získala konkurenční výhodu oproti ostatním, kteří ji poskytli.

Schyluje se tak k právní bitvě. Serenissima v obou případech podá na ŘSD námitku. Pokud jí ředitelství nevyhoví, bude si stěžovat u antimonopolního úřadu. A pokud ani tam neuspěje, obrátí se na soud.