Levnější nafta by pomohla ekonomice, tvrdí firmy a snaží se spolu s Hospodářskou komorou prosadit její nižší zdanění. Ministerstvo financí jim ale nechce vyjít vstříc, ba naopak – nafta by mohla zdražit.

Hospodářská komora se při tlaku na snížení daně odkazuje na podobný případ z ledna roku 2010. Tehdy bylo zvýšení daní jen dočasnou reakcí na tehdejší hospodářskou krizi. I když ekonomika opět roste, o korunu vyšší daně na paliva zůstávají v platnosti. Firmy tak bojují, aby se daně vrátily zase o korunu dolů, a to alespoň u nafty.

"My se k tomu stavíme rozhodně negativně. Podle nás by takový krok téměř s jistotou způsobil propad inkasa na spotřební dani, a nevidíme proto důvod pro snižování sazeb," říká Simona Hornochová, která se jako náměstkyně ministra financí stará o daně a cla.

Hospodářská komora ale argumentuje tím, že by se zvedla konkurenceschopnost českých dopravců, více by se tankovalo v Česku a výběr daně by tak nakonec vzrostl. Jenže to by spotřeba podle Hornochové musela vzrůst skoro o desetinu a to úřadu nepřipadá realistické.

"Trh ukazuje, že poptávka je cenově neelastická. Takže kdyby se snížila cena, poptávka moc nenaroste. Podle našich propočtů by návrh Hospodářské komory znamenal propad příjmů státu o čtyři miliardy. Kdyby se to mělo vykrýt nárůstem poptávky, tak by spotřeba musela vzrůst asi o devět procent, což nenastalo ani v době největšího ekonomického růstu," vysvětluje Hornochová.

V Česku je navíc už nyní druhá nejlevnější nafta v regionu, levněji ji nakupují jen Poláci. A snížení daně o korunu by na této pozici nic nezměnilo, a to ani kdyby se plně promítlo do cen. Zatímco firmy už se vzdaly boje za levnější benzin a chtějí jen levnější naftu, ministerstvo naznačuje i opak.

"Ten trend by měl být spíš opačný, protože naopak máme doporučení od různých mezinárodních organizací, abychom sladili zdanění nafty a benzinu, protože nafta má v současnosti pořád nižší zdanění," popisuje Hornochová. Pokud by mělo být zdanění na obě paliva stejné, musí buď nafta zdražit, nebo benzin zlevnit.

Výběr daní z paliv neovlivňuje jen ekonomická situace a případné tankování v zahraničí, ale i technologický vývoj. Současná vozidla od osobních po nákladní mají nižší spotřebu, dopravci navíc zvýšili během krize svou efektivitu a jezdí lépe vytíženi. Postupně také roste podíl méně daněných alternativ, jako jsou biopaliva, zemní plyn nebo elektřina.