Dodavatelé zodpovědní za tunelový komplex Blanka nás buď obelhali, nebo zkouší naši trpělivost. Tvrdí to primátorka Adriana Krnáčová (za ANO). Firmy podle ní na konci loňského roku svorně slíbily, že se tunel otevře na přelomu března a dubna. Nyní je ale kvůli technickému stavu nutné termín znovu odložit. "Považuji to buď za podvod na Pražany nebo nehorázné diletantství," uvedla primátorka.

Primátorka bude na čtvrtečním setkání chtít od právníků odpovědi na otázky, jak je možné, že problémy s vodou poničenými kabely nikdo dosud neřešil a zda je chyba na straně projektantů nebo dodavatelů. Přívalový déšť podmáčel kabely v létě roku 2013. Tentýž rok na podzim podle některých informací odmítly pojišťovny škody v řádu desítek milionů korun zaplatit. Krnáčová tvrdí, že Praha už za tunel Blanka, který stál 37 miliard korun, nezaplatí "ani koruna navíc".

Ve čtvrtek by podle primátorky mělo vedení města zároveň dostat aktualizovaný harmonogram a posudek pojišťovny. "Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat," uvedla. "To číslo mi dodavatelé podepíší, stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka. Město Praha bude trvat na tom, aby to bylo v co nejkratším termínu, který je v lidských silách," doplnila.

Primátorka zároveň dementovala informace médií, která v pondělí citovala posudek ke stavu kabeláže v tunelu Blanka. "Článek vychází ze studie jakéhosi pana Jiřího Fialy, jeho posudek si ale magistrát nevyžádal, do role soudního znalce se pasoval on sám," tvrdí Krnáčová.

Praha se může znovu soudit

Praha začne jednat s právníky firmy ČKD Praha DIZ kvůli tunelu Blanka. Jednání vyvolal problém s kabely, které je třeba vyměnit, protože ty současné nejsou určeny do mokrého prostředí. Město ale nechce výměnu platit. Pokud se s firmou nedohodne, je možné, že se obrátí na soud. Sdělil to radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Kdo závadu na kabelech způsobil, zatím není jasné. ČKD je dodavatelem technologické části a svou vinu již minulý týden odmítlo. Tunel vyjde Prahu na zhruba 37 miliard korun.

"Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit," uvedl Dolínek.

Pokud by se obě strany nedohodly, Praha zvažuje, že se obrátí na soud. Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města, uvedl Dolínek. Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů.

Dodavatel, firma ČKD ale svou vinu i nadále odmítá. "Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali," sdělil mluvčí firmy Karel Samec.

V minulosti se Praha kvůli Blance soudila již několikrát. Rozhodčí soud řešil spor Prahy a firmy Metrostav, která prováděla stavební část. Praha dlužila firmě částku v řádu miliard. Soud rozhodl, že je má Praha vyplatit. Stejně tak rozhodoval rozhodčí soud spor s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje. IDS po městě chtěla proplatit dluh v řádu stamilionů. Soud rozhodl, že na peníze má firma nárok, verdikt ale nevynesl - obě strany se mají dohodnout.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).