Společnost Agrofert má podle ministra financí a jejího majitele Andreje Babiše (ANO) právo si stěžovat na Českou televizi. Někdy jsou v ní manipulované reportáže, řekl v úterý. Agrofert podal stížnost Radě České televize kvůli čtveřici reportáží z pořadu Reportéři.

Premiér Bohuslav Sobotka uvedl, že ČT by se stížností, kterou tvrdě kritizují členové opozičních i vládních stran, neměla nechat vyvést z míry.

Agrofert později odpoledne uvedl, že je absurdní vykládat jeho stížnost jako snahu řídit ČT nebo omezovat svobodu slova.

Agrofert v několikastránkové stížnosti vyslovil mimo jiné podezření, že se reportéři pořadu snaží záměrně vyzdvihnout informaci o Babišově střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl.

Agrofert žádá zjednání nápravy a vyvození důsledků vůči redaktorům a dalším odpovědným osobám v ČT. Autoři si za reportážemi stojí, Česká televize i její rada prověří stížnost standardní cestou.

"To, že jsou tam někdy manipulované reportáže, snad ví každý," řekl v úterý Babiš. Vyjádřil také přesvědčení, že stížnost jeho firmy nevytváří tlak na veřejnoprávní televizi.

"ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje právě Agrofert," uvedl Sobotka. Znovu se podle něj ukazuje význam nezávislosti veřejnoprávních médií.

Někteří další politici reagovali na stížnost razantně. "Je nepřijatelné zasahovat do svobody médií, natož veřejnoprávních. Pan Babiš si zřejmě ještě neuvědomuje, že Českou televizi zatím neovládá jako mnohá jiná média," uvedla místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová.

Podle předsedy poslanců ČSSD Romana Sklenáka, který nemá nic proti samotnému podání stížnosti, svědčí požadavek na potrestání redaktorů o "nemístných a nepřijatelných ambicích Agrofertu řídit i veřejnoprávní média". Naráží tak na to, že Babiš vlastní několik médií včetně Lidových novin a Mladé fronty Dnes.

Firma Agrofert v úterý odpoledne uvedla, že pouze využila právo ohradit se prostřednictvím stížnosti k Radě ČT vůči některým reportážím.

"Domníváme se, že v demokratické společnosti je právem každého - firmy či občana - obrátit se se stížností na Radu ČT ve chvíli, kdy má stěžovatel důvodné podezření na účelovost reportáží, vytrhávání informací z kontextu, překrucování faktů či záměrné zamlčování důležitých skutečností," uvedl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Pokud se podle něj určité skupině novinářů nelíbí, že Agrofert využil stejného práva jako kdokoliv jiný v Česku, "pak by se měli sami zamyslet nad tím, zda konají skutečně nezaujatě".

"Bez výhrad ctíme svobodu slova. Bohužel se však potýkáme se záměrnou neobjektivitou, nepravdami a očerňováním firmy na základě nepodložených spekulací. Pokud bychom o těchto skutečnostech nebyli přesvědčeni, stížnost k Radě ČT bychom jistě nepodávali. Svoboda slova by v ČR neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany," uvedla společnost.

Vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek v reakci na stížnost Agrofertu uvedl, že potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků.

"Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach," uvedl místopředseda ODS Martin Kupka. Žádost o vyvození patřičných důsledků je podle něj "jak vystřižená z dob komunistické totality".

Reportáže, na které si Agrofert stěžuje, se týkaly firem z tohoto koncernu. Jednou z nich je firma Navos, která skladuje obilí. Podle společnosti Navos ČT uvedla výroky, které mohly vyvolat paniku ohledně možného nedostatku zrní v silech.

Další byla věnovaná Labské vodní cestě. Podle stížnosti se reportéři snažili podsunout tvrzení, že stavba Plavebního stupně Děčín je plánována především proto, aby z ní profitovala společnost Lovochemie, která je součástí Agrofertu.

Další reportáž zmiňovala účast společnosti Uniles ve veřejném tendru státního podniku Lesy ČR. Firma ve stížnosti upozornila na údajné spekulace o možném souvisejícím střetu zájmů Babiše.

Stížnost doslova uvádí, že z reportáží je "patrná snaha vrhnout špatné světlo nejen na p. Babiše neustálým zdůrazňováním domnělého střetu zájmu, ale i na 'namátkou' vybrané společnosti z koncernu Agrofert".

Skupina Agrofert zastřešuje přes 200 firem a řadí se k největším ekonomických subjektům v Česku. Je největší firmou v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným subjektem v lesnictví a médiích. Zaměstnává přes 34 tisíc lidí.

Související