Vláda v pondělí schválila návrh novely silničního zákona. Obsahuje mimo jiné povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích mimo obce ochranné prvky.

Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli mít chodci vždy, když se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.

Hříšníkům bude hrozit postih 1500 až 2500 korun. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je ale pro to, aby pokut za tento prohřešek bylo co nejméně. "Nejsem velký příznivec represivních zásahů, měli bychom chodcům vysvětlovat, že je to pro jejich bezpečnost," uvedl.

Obce mohou zakázat segwaye

Návrh novely silničního zákona kromě toho uvádí, že obce budou moci dopravní značkou zakázat vozítka segway. Ministerstvo dopravy původně uvažovalo o plošném zákazu vozítek segway, nakonec od něj ale ustoupilo.

Omezení provozu obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek.

Plošný zákaz daný zákonem by prý prakticky úplně znemožnil provozování těchto vozítek. "Asi není úplně správné zakazovat jeden druh podnikání," řekl Ťok. Chápe ale také, že například Praha má s vozítky problém.

Upravit by se měla i rychlost, s jakou je možné segwaye používat. Na chodnících by se na nich lidé mohli pohybovat pouze rychlostí chůze, jen na cyklostezkách by mohli jezdit bez omezení. Vozítka si totiž zpravidla půjčují turisté, tedy lidé bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním.

Segwaye doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, a jsou proto považovány za chodce. Nemohou být používány na pozemních komunikacích, ale právě na chodnících, kde kvůli jejich rychlosti dochází ke střetům s chodci.

Předloha, která nyní zamíří k projednání zákonodárcům, vedle dalších drobných novinek dává také policii pravomoc zadržet řidiči osvědčení o registraci vozidla kvůli špatnému technickému stavu automobilu.

Řidičům pak ukládá povinnost čistit vozidla od ledu nebo námrazy. "Situace, kdy na kamion naprší, během přestávky voda zmrzne, on se rozjede a ten obrovský kus ledu spadne na auto za ním, jsou velmi, velmi nebezpečné. Je povinností státu tyto věci regulovat," dodal ministr. 

Související