V Praze po šesti letech od začátku stavby začal provoz nové části metra na trase A. Šestikilometrové prodloužení metra od původní konečné stanice Dejvická do Motola se čtyřmi novými stanicemi dopoledne slavnostně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a vedením dopravního podniku.

Pro veřejnost se nové stanice otevřely krátce před 15. hodinou. Například stanice Bořislavka na začátku nového úseku byla při zahájení provozu plná. Soupravy svezly už v prvních minutách stovky lidí. V úterý čekají Pražany v souvislosti s prodloužením metra ještě změny jízdních řádů navazujících autobusů a tramvají.

Připomeňte si zkušební jízdy v novém úseku metra:

Premiér Sobotka při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. "Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet," uvedl Sobotka.

Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. "Děkuji ve jménu Prahy a věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme," řekla.

Sobotka slíbil Praze pomoc státu i s modernizací železničního spojení na Letiště Václava Havla v Ruzyni, které by mělo navazovat na metro právě ve stanici Nádraží Veleslavín. Modernizace podle premiéra vyjde levněji než prodloužení metra na letiště.

Nové stanice ale mají podle premiéra smysl, protože ulehčí povrchové dopravě a zajistí lepší spojení do motolské nemocnice.

Stavba začala v roce 2009 a vyjde na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav.

Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy chybí přímé spojení na letiště.

V úterý ráno se změní jízdní řády autobusů a tramvají, zejména na území Prahy 5 a 6. Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři.

Také další autobusy budou místo v zastávce Dejvická začínat a končit jízdu na Veleslavíně, popřípadě na Bořislavce.

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné.

Chybí také eskalátor ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště. Cestující tak musejí využít delší cestu s výtahem, nebo jít po schodech. Pomáhat s těžkými zavazadly jim prozatím budou portýři placení letištěm.

Praha chce nedostatek co nejrychleji a nejlevněji napravit, zvažuje různá řešení – dostavbu eskalátoru, ale i dopravník na zavazadla.

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.

Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem.

Na první pohled od ostatních je odlišná stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů lidí, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.