"Já si myslím, že matematika je v zásadě jednoduchá," prohlásil Jiří Zlatuška (ANO) a několik desítek středoškoláků v zaplněné aule pražského Gymnázia Jana Nerudy se rozesmálo. Předseda sněmovního školského výboru je nepřesvědčil. Matematiky se studenti bojí a dobrovolně si ji jako maturitní předmět plánuje zvolit jen hrstka z nich.

"Ve třídě je nás 29, o maturitě z matematiky uvažují dva," říká sedmnáctiletý Štěpán Kment. Student druhého ročníku pražského Gymnázia Na Vítězné pláni je zároveň členem týmu České středoškolské unie, která diskusi na téma státních maturit uspořádala.

Pokud ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) prosadí svůj plán povinné maturitní zkoušky z matematiky, maturanti v roce 2019 už si nebudou moci vybírat. Ministr tak vyhověl volání odborářů a zaměstnavatelů v průmyslových oborech, kteří si stěžují na nedostatek kvalifikovaných absolventů.

U loňských maturit přitom právě z matematiky propadlo 24 procent studentů, kteří si ji sami vybrali. Pokud by museli maturovat všichni, dá se neúspěšnost očekávat ještě vyšší.

"Dosavadní výsledky maturity z matematiky jsou špatné a zhoršují se. Aniž by byly nějaké metodické změny ve výuce matematiky, tak se zavádí jako povinný maturitní předmět. Zcela nelogicky a pod vlivem svazu průmyslu," myslí si Štěpán Kment.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ministr Chládek už v minulosti změny ve výuce matematiky sliboval. Chce začít už v mateřinkách, aby předmět přestal být strašákem. Matematiky se ale studenti nejenom bojí, předmět je ani nebaví. Podle mezinárodního testování PISA je matematika pro české děti jedním z nejméně oblíbených předmětů. "Za takového stavu můžeme těžko zavádět matematiku jako povinnou součást maturity," upozorňuje mluvčí platformy EDUin Bohumil Kartous.

Podle Štěpána Kmenta je problém v tom, že se styl výuky matematiky už dlouhá léta nemění. "Když se podívám na filmy starší třiceti čtyřiceti let, tak je to jak vytažené z mého běžného dne ve škole. Není tam pokrok. V angličtině se na školách zapojují rodilí mluvčí, v češtině dostáváme dobrovolné úkoly, jsou literární kroužky, filmové kluby. Tohle u matematiky úplně chybí," podotýká.

Ani on si na obávaný předmět netroufá. "Strašně mě mrzí, že mi škola nedala základ matematiky, který bych hrozně chtěl mít a horko těžko se ho budu doučovat sám," dodává s tím, že na vysněných právech mu bude chybět hlavně schopnost logického myšlení.

Za "pitomost" označil povinnou zkoušku z matematiky odpůrce státních maturit v současné podobě a šéf společnosti Scio Ondřej Šteffl. Podle něj akorát přibude neúspěšných maturantů, kteří se buď vrátí na střední školu a zkoušku zkusí znovu, nebo skončí na pracovním úřadě. "Já fakt nevím, jak policistovi nebo kosmetičce, kteří musejí mít maturitní vzdělání, maturita z matematiky pomůže," dodal.

Podle sextána ze svitavského gymnázia Matěje Nárožného by povinná zkouška z matematiky měla platit jen na gymnáziích, u jejichž absolventů se očekává všeobecné vzdělání. "Sám ale nechci maturovat z matematiky. Říkám si, ano, u nás z ní můžeme maturovat, ale až potom, co odmaturuju já," směje se.

Matěj Nárožný také upozorňuje, že už současná koncepce státní maturity z počtů často vede k tomu, že se na gymnáziích vyučují dva typy matematiky. "Naše matematika podle toho, co jsem slyšel od spolužáků, vypadá před maturitou tak, že se učí dvoje. Ta dobrá podle plánu a ta druhá tak, abychom se snížili na úroveň státních maturit."

To potvrzuje i středoškolská pedagožka a členka školského výboru Nina Nováková (TOP 09). "Byla jsem svědkem toho, že matematiky se kvůli zavedení maturity musely na středních školách učit vlastně dvě. Díky jedné úplně v pohodě můžete studovat například na Vysoké škole ekonomické, ale vůbec to není ten typ matematiky, který vás připraví na maturitní zkoušku."

Za přípravu státních maturit zodpovídá ministerská organizace Cermat. Její šéf Jiří Zíka odmítá, že by se kvůli jejich zkouškám musela matematika v posledních ročnících učit ve dvou liniích.

"Pokud se naučím matematiku na vyšší úrovni, pak musím zvládnout bez problému tu lehčí. Naše testy z matematiky obsahují otevřené otázky, které vyžadují produktivní dovednosti, není to zaškrtávací test. Není důvod, proč byste se měli učit dvě matematiky, nebo dokonce strategii řešení testů. To je úplné neštěstí, pokud vás k tomu někdo vede," řekl Zíka studentům.

Související