Karta Opencard stála Prahu 1,74 miliardy korun, z toho na miliardu přišel provoz a kapitálové výdaje činí 665 milionů korun. Projekt je předražený, zastaralý a neužitečný. Vyplynulo to z posudku společnosti Nexia AP a.s., který si nechalo město zpracovat.

Podle posudku je projekt výhodný pouze pro majitele majetkových práv k Opencard, firmu eMoneyServices (EMS), uvedl Valdemar Linek ze společnosti, která posudek udělala. Ta další rozvoj karty nedoporučila.

"Opencard není karta Pražana, ale vlastně jen elektronická tramvajenka. Projekt nemá žádné vize, žádné cíle a žádný ekonomický model," uvedl Linek. "Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos," dodal.

Pro EMS je ovšem karta "velmi výhodným podnikem", stojí v posudku. "Čistý výnos pro EMS je 650 milionů," uvedl Linek.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle auditora je tak nyní nejlepší nevydávat nové karty, projekt prodloužit do roku 2018 a hledat mezitím jiné řešení. "Je třeba využívat jen aplikaci dopravního podniku DOS, protože to je jediný subjekt, který umí systém provozovat," dodal. Zcela nereálná je podle něj možnost, že by někdy Opencard sloužila jako multifunkční karta.

Zjištění auditorů ale popřela sama firma EMS. Pokud podle ní město nebude pokračovat v projektu Opencard a rozhodne se vypsat otevřená výběrová řízení, vydá se nákladnější a zdlouhavější cestou. "Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru," uvedl za EMS Martin Opatrný.

Krnáčová: Závislost na jednom dodavateli je nevýhodná

"Máme předběžné opatření soudu, aby systém zůstal funkční, máme papírové kupony a pomalu se připravuje předávání systému do rukou společnosti Operátor Opencard," řekl k celé situaci Jakub Michálek (Piráti). Nejdůležitější je podle něj nyní nepřekračovat počet licencí a neomezovat otevřenou soutěž.

Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli, protože je pro město nevýhodná. "Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS," řekla. Zda to bude znamenat konec Opencard, přímo neuvedla.

Radní už dříve schválili částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k Opencard.

Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici otevřenou platformu, na jejímž základě budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů. Kromě elektronických jízdenek jsou ve hře i bezkontaktní platební karty.

Krnáčová už dřív zmínila možnost rozšíření jiné problematické smlouvy s firmou Erika, která dodává SMS jízdenky. Proti tomu se zvedla vlna nevole jak v řadách opozice, tak i koalice.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.