„Sociální podnikání“ – pod tím slovem jsem si dlouho nedokázal nic moc představit, ani jsem od něj moc nečekal. Řadil jsem ho do kategorie módních výrazů jako „workflow“ nebo „prokrastinace“. Přišel čas zapátrat, k čemu je takový sociální podnik dobrý. Ukázalo se, že to může být skvělá věc.

Dle příruček je to druh podnikání, který má řešit nějaký společenský problém nebo třeba rovnou problém globální. Že je byznys a dobročinnost v rozporu?

Objevil jsem příběh nakladatelství Pasparta. Nejenže u něj výdělek a dobročinnost nestojí proti sobě, ale obojí je propojeno tak, že dobročinnost byznysu pomáhá. Pasparta je sociální podnik, který zaměstnává lidi s diagnózou autismu (lehké formy, tzv. Aspergerova syndromu). Využívá specifického talentu těchto lidí. Navíc produkuje knihy, které pomáhají k lepší informovanosti o autismu.

Zeptal jsem se zakladatele nakladatelství Martina Maříka, proč má smysl zaměstnávat autisty.

Čím je pro vás jako pro manažera specifické řízení firmy lidí s takovouto diagnózou?

Ze začátku to bylo komplikovanější, ale postupem času jsem zjistil, že k těmto lidem je třeba přistupovat úplně normálně. A zároveň respektovat jejich osobní limity a požadavky. Například kolegyně z fakturačního oddělení má blok z telefonování, tak jí pochopitelně nemůžu zadat obvolávání klientů.

Naši zaměstnanci chtějí spíše pracovat o samotě, z domova. Třeba u grafiků to není problém, jeden zaměstnanec pracuje doma u hranic s Polskem, kde by práci jinak těžko hedal.

Jaký přínos má zaměstnávání lidí s autismem pro firmu?

Lidé s autismem jsou hodně výkonní, zaměření na chyby. Odhalí nepřesnosti, které ostatní nevidí. Proto některé firmy ve světě jako SAP nebo Microsoft využívají lidí s autismem k testování programů a podobně. Jde o to najít pro ně vhodnou pozici. Kdybyste po člověku s autismem chtěl, aby byl moderátorem zábavní show, tak by asi nebyl šťastný. My jsme pro ně vytipovali vhodnou činnost, která je zaměřená na detail.

Co konkrétně dělají ve vaší firmě?

Máme čtyři zaměstnance s diagnózou, dva grafiky a dva na pozici distribuce. Mimo to u nás pracují i tři lidé bez diagnózy.

Jaká úskalí zaměstnání lidí s Aspergerovým syndromem může přinést?

Lidé s tímto hendikepem neumějí na pracovišti tak dobře vycházet s ostatními. Komplikace nastávají také u situací, kdy je třeba dodržovat termíny. I u nás v nakladatelství je třeba u některých dodávek odběratelům garantovat, aby nenastal ani den zdržení. Jako šéf sice můžete dopředu opakovaně upozorňovat, že bude nutné zůstat určitý den v práci přesčas, ale nakonec vám zaměstnanec s Aspergerovým syndromem stejně odpoví, že má na dnešek jiný plán. S tím by v jiné firmě možná nepochodil, ale u nás s tím počítáme.

Čím přesně se vaše nakladatelství zabývá?

Na začátku jsme se propojili s asociací APLA (Asociace lidí pomáhající s autismem). Ta už měla svou publikační činnost, věděla, že se knihy o autismu prodávají, navíc i ve světě je o tyto knihy zájem. Vydáváme celé spektrum knih od odborných po populárně naučné publikace, což jsou různé návody pro rodiče dětí s autismem či učitele. Pak to jsou příběhy, třeba kniha O kolečko míň, jejíž autor, z emigrantské rodiny ve Francii, popisuje svůj příběh života s autismem. Náklad této knihy máme přes dva tisíce kusů, u odborných je to okolo tisícovky.

Z čeho máte nejvyšší příjmy?

Začali jsme tak, že jsme před čtyřmi lety napsali projekt na startovací grant EU na sociální podnik. Za peníze jsme nakoupili techniku a počítačové programy. Obdrželi jsme také grant a související podporu od Nadace Via. Granty už končí, ale pokud se nestane nic extrémního, měli bychom být už letos soběstační.

Na letošek a příští rok máme v edičním plánu po 25 titulech. U nakladatelského byznysu ale trvá, než začne vydělávat. Proto jsme se rozhodli, že budeme nabízet i grafické práce. Děláme grafiku na klíč pro české i německé firmy. To se nám i díky mimořádným schopnostem našich zaměstnanců podařilo dobře nastartovat. Do budoucna se chceme pustit do aplikací pro tablety či mobily nebo interaktivní tabule pro lidi s autismem, to je zatím neobsazený trh.

Proč vy osobně děláte to, co děláte? Jsou i obory, kde by se asi dalo vydělávat více...

Přišel jsem z komerční sféry. Dostal jsem se do stavu, kdy člověk pracoval 12 let v jedné firmě a v jeden den jsem toho měl plné zuby a chtěl jsem dělat něco jiného. Do této situace se asi jednou dostane každý člověk z byznysu. Vidím, že naše současná práce má smysl. Že může pomoct a navíc máme koncept, který na trhu není, takže máme naději na úspěch.

 

Nakladatelství Pasparta obdrželo grant a další podporu v rámci programu Lepší Byznys od Nadace Via, který podpořila UniCredit Foundation a UniCredit Bank. Tento program se zaměřuje na rozvíjení sociálních podniků v Česku.