Ředitelství silnic a dálnic a společnost Skanska v úterý zahájily stavbu předposledního chybějícího úseku dálnice D1. Komunikace z Lipníka nad Bečvou do Přerova by měla být v provozu od července roku 2018.

Stavba čtrnáctikilometrového úseku má přijít na 2,7 miliardy korun bez DPH, což je zhruba polovina původně odhadované ceny. Soutěž na stavbu vypsalo Ředitelství silnic a dálnic už v roce 2012, o rok později ji ale zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, podle něhož stát neposkytl zájemcům dostatek času pro získání potřebných oprávnění.

Nový úsek propojí dálnici D1 od Ostravy s rychlostní komunikací R35 od Olomouce a se silnicí první třídy 47. Jde o předposlední část hlavní tuzemské dálnice D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska, která po dokončení dosáhne délky 377 kilometrů. Součástí D1 je nyní i stavba původně označovaná jako D47 z Lipníka přes Ostravu k hranicím s Polskem.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Po prvním úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi mohou řidiči jezdit od roku 1971. Souvislé dálniční spojení Prahy a Brna funguje od roku 1980, nyní prochází rozsáhlou rekonstrukcí a rozšířením. Po roce 1989 pak dálnice dlouhou dobu končila u Vyškova. V letech 2005 a 2007 se přiblížila ke Kroměříži a pomohla tak především Zlínskému kraji. Od roku 2010 mohou řidiči jezdit až do Hulína. Zde se dálnice stáčí na sever k Přerovu, od roku 2011 je v provozu úsek z Hulína do Říkovic.

V Moravskoslezském kraji mezitím se zpožděním vznikla dálnice D47, kterou měla původně – jako první v České republice – postavit a provozovat soukromá společnost, stát by jí to postupně splácel do roku 2032. Tehdejší vláda Miloše Zemana svěřila projekt bez výběrového řízení a krátce před volbami izraelskému konsorciu Housing and Construction.

Nová vláda Vladimíra Špidly ale projekt zrušila a rozhodla se stavět standardním způsobem. Průtah Ostravou funguje od roku 2007, o dva roky později přibyl úsek z Ostravy do Lipníka, až k hranicím s Polskem u Bohumína vede dálnice od roku 2012.

K úplnému dokončení D1 tak bude chybět ještě zhruba desetikilometrový úsek z Říkovic kolem Přerova do Lipníka nad Bečvou. Stát tu ještě musí vykoupit zhruba polovina pozemků, zahájení stavby je reálné nejdříve v roce 2018.

Řidiči jedoucí z Brna do Ostravy ale mají k trase kolem Přerova už několik let slušnou alternativu - čtyřproudovou komunikaci R46 a R35 kolem Prostějova a Olomouce.

Související