Americká společnost GoPro vyrábějící populární akční kamery se rozhodla využít potenciálu obrovského množství videí, která denně natočí její uživatelé. Spustila tak internetovou platformu GoPro Licensing, jež umožní uživatelům kamer licencovat svá videa firmám nebo médiím. Díky novince tak uživatelé získají možnost na videích vydělat. 

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Cena licence na video začíná na částce tisíc dolarů na šest měsíců. To je v přepočtu přibližně 24 tisíc korun. Jaký podíl z částky si GoPro bude strhávat, ale není zatím jasné. Videa budou chráněná vodoznakem, což znemožní reklamním agenturám nebo jiným zájemcům použít video bez povolení.

V současnosti služba nabízí celkem 572 videí z dílny společnosti, profesionálních sportovců a uživatelů GoPro. Osm z celkového počtu je k dipozici ve 4K.

Vzhledem k tomu, že je služba zaměřena na profesionály, bude se lišit od videoslužeb jako YouTube hlavně způsobem vyhledávání, které bude podrobnější a vsadí na systém tagů. Platforma tak nestojí na "zahlcení" uživatelů novým obsahem.

Nová služba je první velký krok v přechodu od firmy známé jako výrobce hardwaru k mediální značce. Úspěch není ale zaručený, neboť již existuje bezpočet jiných služeb, které nabízejí videa natočená ze stejné perspektivy.

Zpeněžení velkého množství natočených videí by společnosti mohlo pomoct k dalším úspěchům na burze, kam vstoupila minulý rok.

Ve druhém čtvrtletí dosáhla společnost čistého zisku ve výši 35 milionu dolarů  (v přepočtu 840 milionů korun). Minulý rok přitom byla společnost ve ztrátě 19,8 milionu dolarů. Tržby pak vzrostly o 71,7 procenta na 419, 9 milionu dolarů. Největší podíl na pozitivních výsledcích má trh v Číně, kde se společnosti daří. Akcie během mimoburzovního obchodování posílily zhruba o čtyři procenta.