Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu. Informovala o tom mluvčí Fakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petržílková.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak.

"Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje.V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.