Úspěšnost maturantů znovu poklesla. V jarním termínu státní část zkoušky nezvládlo 24,3 procenta středoškoláků, kteří ji skládali poprvé, což je nejhorší výsledek v historii státních maturit. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové není problém v samotné zkoušce, ale ve vědomostech studentů. Vzhledem k tomu, že se nedá očekávat plošné zblbnutí populace, chyba je zřejmě ve škole. Bylo by ale jednoduché házet vinu pouze na učitele. Ve chvíli, kdy je úkolem školy nejen vzdělání, ale také třeba předávání kulturních vzorců, komplexní rozvoj osobnosti či vyrovnávání šancí a sociální začleňování, nemusí na samotné učení zbýt dostatek času. Experti se zatím shodují jen v tom, že biflování znalostí je dávno překonané a děti se musí učit jinak. Jenže děti také potřebují papír, tedy maturitní vysvědčení, aby se do nové společnosti mohly začlenit. A na ten alespoň zatím ono proklínané biflování potřebují. Ministerstvo školství chce zatím výsledky důkladně prozkoumat. Doufejme, že změna přijde dřív než nové katastrofální skóre znalostí další generace studentů.