Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavil šetření tendru na administraci veřejných zakázek Brna-střed. Uvedl to ve středu mluvčí úřadu Martin Švanda. Zdůraznil, že ÚOHS zastavil svoje šetření poté, co radnice tendr zrušila.

Administraci veřejných zakázek měla pro radnici dělat Advokátní kancelář Coufal, Georges & partners s.r.o. Ta ale nakonec svou nabídku stáhla. Nabídky ostatních uchazečů už přesahovaly částku dvou milionů korun, což je nad hranicí pro veřejnou zakázku malého rozsahu.

Vítěze zakázky radní vybrali 15. června a čelili kritice opozice, která tvrdila, že se zhorší transparentnost zakázek a nebude možná kontrola. Externí administraci zakázek zadávají velké samosprávní celky či malé obce, které nemají dostatečnou kapacitu, aby samy administraci zvládly.

Záměr již dříve vysvětlil starosta Martin Landa (Žít Brno). "Nechceme se zbavit pravomoci. Budeme určovat, co chceme opravit a udělat, a rozhodneme o vítězi výběrového řízení. Všechnu administrativu a podklady za nás ale připraví soukromá firma," řekl Landa.

Podle něj totiž nebyl na radnici žádný specialista, který by mohl tuto práci provádět. "Měli jsme právničku, která tyto služby v rámci odboru investic vykonávala, ale nebylo to na takové úrovni a potřebujeme širší záběr," dodal Landa.

Vítězná firma měla původně zajišťovat nejen administraci zakázky, ale také konzultace, které se zakázkami souvisí. Hodinovou sazbu nabídla 1 800 korun bez DPH. Za čtyři poskytování služby neměla částka přesáhnout 1,92 milionu korun.

ÚOHS měl na stole ještě tendr na organizování zadávacího řízení na zimní údržbu komunikací a veřejné zeleně, který vyhrála společnost Zadávací servis s.r.o.

Oba podněty podal předseda kontrolního výboru zastupitelstva městské části Bohumil Straka v polovině července. V součtu s druhou zakázkou úřad prošetřoval možné nezákonné dělení tendrů. I zde šetření zastavil.

Radnice Brna-střed uvedla, že si udělala vlastní revizi zveřejňování smluv za letošní a za loňský rok. Zákon ukládá, že u zakázek nad 500 tisíc korun musí být smlouvy zpřístupněny do 15 dnů od podpisu smlouvy.

Od prosince 2014 bylo v pěti případech zjištěno, že se smlouvy zveřejnily o den později, tedy až šestnáctý den. Dvakrát pak došlo k delšímu prodlení - o devět a o dvanáct dní.

"Na tyto chyby jsme přišli díky analýzám, jejichž cílem je zlepšování činnosti a chodu úřadu naší městské části," uvedl tajemník Petr Štika.