Čínský Alibaba, japonská SoftBank a tchajwanský Foxconn investují 500 milionů dolarů do indického internetového obchodu Snapdeal. Masivní investice by měla indické firmě pomoct expandovat v rychle se rozrůstající konkurenci, jak informovala v úterý americká televizní stanice CNBC.

Snapdealu, o kterém se často mluví jako o indické verzi čínského Alibaby, investoři věří. Svědčí o tom i investice z loňského října ze strany SoftBank ve výši 627 milionů dolarů.

Dřívějším podporovatelem indické firmy byl i internetový obchod eBay.com. Ten se však rozhodl svůj podíl prodat, aby se mohl zaměřit na vlastní podnikání v zemi.

Prodej podílu eBay.com by měl být součástí nového financování Snapdealu, na kterém se podílejí i stávající investoři, mimo jiné třeba investiční společnosti Temasek, Blackrock, Myriad a Premji Invest.

Nezávisle na tom oznámil FIH Mobile, divize tchajwanského gigantu Foxconn, nákup 4,27 procenta akcií Snapdealu za 200 milionů dolarů (více než 4,8 miliardy korun) prostřednictvím své singapurské dcery Wonderful Stars.

V rámci této transakce tak byl internetový obchod Snapdeal oceněn na přibližně pět miliard dolarů (120 miliard korun). Jeho největší domácí konkurencí je firma Flipkart, která má hodnotu zhruba 15 miliard dolarů, a nadnárodní Amazon.com. Tyto tři společnosti ovládají trh o velikosti asi 22 miliard dolarů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Stejně jako Snapdealu, i jeho konkurentům je jasné, že nejvíce transakcí probíhá přes chytré telefony. To je jedním z důvodů, proč do Indů investoval FIH Mobile – má v plánu těžit z platformy Snapdealu, jak uvedl Foxconn ve svém prohlášení.

S rychle rostoucím on-line odvětvím je v Indii vidět velký nárůst v užívání smartphonů a připojení k internetu. Z toho se snaží těžit i velcí hráči Alibaba a eBay.com. Indie je hned po Číně a USA třetím největším trhem s chytrými telefony na světě.

V Indii sice zatím používá internet méně lidí než v Číně, přesto má podle odhadů tamější on-line prodej potenciál se v roce 2020 zvýšit až na 100 miliard dolarů. Ještě v roce 2013 byly přitom tyto prodeje na úrovni 2,9 miliardy dolarů. Indický on-line trh by se v případě potvrzení odhadů stal nejrychleji rostoucím na celém světě, uvádí ve své zprávě investiční banka Morgan Stanley.