Vlastník Opencard, firma eMoneyServices (EMS), žádá po Praze, dopravním podniku (DPP) a městské firmě Operátor Opencard celkem 654 milionů korun. Nárokuje si je například za porušení licenčních smluv, služby nebo poškozování dobrého jména firmy, řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.

V minulosti již EMS požadovala 170 milionů, z nichž se o 60 milionů korun soudí. Kartu Opencard vlastní přes 1,2 milionu lidí. Město za systém zaplatilo asi 1,3 miliardy korun. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvedla, že částka dokazuje, jak je karta nevýhodná.

Po samotném hlavním městě bude chtít EMS zhruba 116 milionů korun, po Operátoru Opencard zhruba 470 milionů, zbylou částku pak po dopravním podniku. Za letošní rok, za období od ledna do 31. července, je dluh města podle EMS 11,09 milionu korun (tato částka je však zahrnuta v té celkové).

Zda se bude o peníze EMS soudit, se společnost zatím nerozhodla. "Preferujeme mimosoudní vyjednávání, pokud k němu nedojde, jsme připraveni učinit právní kroky. Nyní čekáme na odpověď," řekl Opatrný.

Opatrný kritizoval vedení Prahy, které se prý o provoz opencard nestará a současná, podle firmy havarijní, situace je údajně důsledkem právě přístupu města. "Systém nemá dlouhodobě podporu, město neřeší ani stabilizaci systému nebo dluhy. To ale není vina EMS," řekl Opatrný.

Krnáčová uvedla, že se město kvůli výši částky obrátí na soud. "To co požaduje EMS po Praze, chtít samozřejmě můžou, ale nechme rozhodnout soud, zda je ta částka legitimní. Pro mě je důležité, že tím, co děláme a už jsme v souvislosti s Opencard udělali, zabraňujeme tomu, aby na nás někdo činil nátlak. Částka jenom opět dokazuje, jak je to od začátku pro Prahu nevýhodný projekt," uvedla.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) označil požadavek EMS za "výstřel od boku". "Není problém takové částky střílet od boku. Když se na to podíváte, je to postavené na poškozování jména a podobně, tak to opravdu můžete nastřelit od boku. Jinak, já nevím, jak reagovat na to, když po vás někdo sprostě chce 650 milionů," řekl Dolínek.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Praha nemá s EMS smlouvu na podporu systému opencard a neplatí za licence. Firma proto již před časem podala žaloby o celkem 60 milionů korun jak na magistrát, tak na dopravní podnik. Spory se táhnou řadu měsíců. "Pokud ty částky jsou reálné, vždy jsme připraveni jednat, jinak ale ať o jejich výši rozhodne soud," řekl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

Elektronická karta Opencard, která pochází z éry bývalého primátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží především jako průkaz s předplatným pro MHD.

Kvůli EMS si Praha nechala zpracovat posudek. Z něj vyplynulo, že projekt je předražený, zastaralý a neužitečný – a výhodný je pouze právě pro vlastníka majetkových práv ke kartě, firmu EMS.

"Opencard není karta Pražana, ale vlastně jen elektronická tramvajenka. Projekt nemá žádné vize, žádné cíle a žádný ekonomický model," uvedl Valdemar Linek z Nexia AP, která posudek udělala. "Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos," dodal. Pro EMS je ovšem karta "velmi výhodným podnikem", stojí v posudku. "Čistý výnos pro EMS je 650 milionů," uvedl Linek.