Operátor O2 získal od firmy eMoneyServices (EMS) opční právo na problematický systém Opencard. Na úterní tiskové konferenci to řekli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Praha převede správu a výběr jízdného pod dopravní podnik, který bude s O2 dál jednat. Operátor podle Dolínka už město oslovil s nabídkou. Konkrétní být nechtěl.

"Společnost O2 nás oslovila s tím, že požadované služby umí zajistit a má na systém Opencard opční práva. Proto s ní vedeme intenzivní jednání, ale není to jediná varianta," řekl Dolínek. Jaké jiné možnosti město má, neuvedl. 

Společnost O2 v úterý jednání s magistrátem, pražským dopravním podnikem a vlastníkem licencí, společností eMoneyServices, ohledně projektu opencard potvrdila.

"Jednání jsou na počátku a O2 situaci komplexně vyhodnocuje," uvedla v tiskovém prohlášení mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost na podobných projektech pracuje například v Plzni, kde se podílí na projektu Plzeňské karty.

Společnost EMS upozornila, že práva související s opencard nadále zůstávají jí. "Společnost O2 má pouze opci, to znamená, že v případě, že bude EMS prodávat práva k opencard, má O2 předkupní právo," uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný.

"Systém opencard nadále zůstává bez podpory, tedy nezabezpečen. To, že se přesune pod Dopravní podnik hlavního města Praha, situaci absolutně neřeší," dodal.

Pod dopravní podnik přejde jízdné poté, co se uskuteční reorganizace této největší městské společnosti v zemi. O reorganizaci bude ve středu jednat dozorčí rada podniku. 

Praha si od tohoto kroku slibuje stabilizaci ve správě jízdného. "Chceme celou záležitost řešit tak, aby vše fungovalo ve prospěch cestujících, bez jejich dalšího obtěžování nejrůznějším omezováním služeb a aby už konečně mohli využívat slibované funkce a možnosti, například správu jízdného přes platební karty nebo mobilní aplikace," řekl náměstek.

Co je opce?

Opce je smlouva, která dává kupujícímu právo (ale nikoliv povinnost) koupit od prodávajícího konkrétní aktivum za konkrétní cenu, a to až do data vypršení kontraktu.

Hlavní město před časem kvůli správě Opencard založilo společnost Operátor, do které vložilo 100 milionů korun a jejíž provoz stojí měsíčně zhruba pět milionů. Co bude s firmou dál, náměstek neřekl. Dosavadní majitel Opencard, firma EMS, která se s městem soudí, si za dluhy z minulosti nárokuje 654 milionů korun.

Praha má se systémem jízdného dlouhodobé potíže, především co se týká projektu Opencard. Právě v úterý se začal již potřetí zabývat touto červenou kartou soud. Oproti předešlým kauzám ale státní zástupce tentokrát napsal na seznam obžalovaných mnohem známější jména - mimo jiné bývalé pražské primátory Bohuslava Svobodu a Tomáše Hudečka.

Elektronická karta Opencard pochází z éry exprimátora Pavla Béma. Původně měla mít řadu funkcí, nakonec ale slouží především jako tramvajenka.