Firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která má na starosti stavbu pražského tunelu Blanka, několik dnů před otevřením tunelu pohrozila, že kvůli dluhům hlavního města vyhlásí insolvenci.

S odkazem na zápis z kontrolního dne to na magistrátním výboru pro dopravu řekl šéf odboru investic Karel Prajer. Informaci potvrdil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Co by to pro problematickou stavbu znamenalo a zda by insolvence jejího správce ohrozila otevření plánované na 20. září, není jasné. "S IDS intenzivně vyjednáváme," řekl Dolínek.

IDS ovšem plánované vyhlášení insolvence nepotvrdila. "Insolvenční návrh na sebe společnost nepodala a v tuto chvíli jej ani nezvažuje," řekl mluvčí Pavel Kočiš.

"Požádali jsme Prahu alespoň o vyplacení zálohy na částku, kterou IDS přiřkl v červenci rozhodčí soud. Upozornili jsme magistrát, že bez této zálohy by se IDS mohla ocitnout v insolvenční situaci," doplnil. Praha prý firmě nezaplatila už pět let. "Na otevření tunelového komplexu Blanka v termínu 20. září máme stejný zájem jako hlavní město Praha," doplnil.

Firma IDS, která dohlíží na stavbu Blanky, kvůli nezaplaceným fakturám na konci loňského roku pohrozila, že ze stavby odejde. Hrozbu následně odvolala, ale původně požadovaných 150 milionů zvýšila na dvojnásobek.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Rozhodčí soud nakonec v polovině léta přiznal firmě nárok na 183 milionů korun včetně úroků. Jde o dluhy za správu stavby do zhruba poloviny loňského roku. Obě strany budou dál řešit sporné faktury do současnosti.

Problematický tunel Blanka včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard. Šestikilometrová stavba, která je součástí městského okruhu, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011.

Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.