Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Pojistil se pro případ trvalé invalidity, po letech ho skutečně zákeřná nemoc srazila na kolena. Peníze, které mu pojišťovna vyplatila mu ale stačily sotva na půl roku. Důvod? Špatně nastavená pojistná smlouva. Takový je příběh bývalého pražského úředníka Karla Dvořáka. Rozhodně v tom ale není sám.

Přesto, že většina zprostředkovatelů pojištění povětšinou "ušije" pojistku přímo podle potřeb zákazníka, existuje stále dost těch, kteří vidí jen svůj profit. Zákazník pak v případě, že se mu něco stane, zjistí, že jeho pojistka byla nedostatečná nebo že naopak každý měsíc platil mnohem víc, než musel.

Největší motivaci, tlačit na klienta, aby podepsal i často nevýhodnou smlouvu, mají především zprostředkovatelé životního pojištění. Těm totiž podle nastavených podmínek náleží za každou podepsanou smlouvu až dvojnásobek ročního pojistného. Nepoctivci se ale najdou i v ostatních oblastech pojištění, za každého klienta mají přeci jen odměnu, i když se pohybuje jen v řádech měsíčních pojistných plateb.

Podle evidence České národní banky je v současné době v Česku registrováno téměř 150 tisíc zprostředkovatelů pojištění. Pojišťovny odhadují, že činnost skutečně vykonává sotva třetina. "Já tipuji dokonce ještě méně. Asi tak 25 tisíc," odhaduje expertka na pojištění Kateřina Lhotská.

Nejčastěji se spotřebitelé při sjednávání pojistky, ať už jde o pojištění majetku, pojištění úrazu nebo životní pojištění, setkávají s takzvanými podřízenými pojišťovacími zprostředkovateli a vázanými zprostředkovateli. Tito "poradci" jsou nejnižšími články celého řetězce, a tudíž mají často i nejmenší zkušenosti. Aby mohli vykonávat činnost, stačí jim jen středoškolské vzdělání a úspěšně zvládnout velmi jednoduchý test.

Porozumět všem produktům není, zejména u životního pojištění, úplně jednoduchá věc. Pokud se tedy člověk dostane pod rukou zprostředkovateli, který má ještě "mokrou" licenci, může se stát, že uzavře velmi nevýhodnou smlouvu.

Většina "poradenských" subjektů navíc působí na bázi takzvaných MLM sítí, kde je motivací zprostředkovatele nejen uzavřít co nejvíce smluv s klientem, ale získat pro firmu i další lidi, kteří by zase "vydělávali" na něj.

Takovýto tlak ne každý ustojí. Ten, se kterým zákazník sjednal nevýhodnou smlouvu, už nemusí za čtrnáct dní v branži vůbec působit.

obalka Ekonom 2015 37- Jaké další subjekty v oblasti zprostředkování pojistky působí?

- Do jakých situací se může člověk dostat, pokud narazí na prospěchářského zprostředkovatele?

- A jak se v takové situaci zachovat?

Odpovědi na tyto otázky najdete ve velkém tématu v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 10. září.

Koupit si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související