Bodový systém se má zpřísnit a částečně má nahradit práci úředníků při odebírání řidičských průkazů recividistům za volantem. Řekl to šéf dopravních policistů Tomáš Lerch v rozhovoru pro DVTV.

Na změnách právě pracuje skupina složená z dopravních policistů a zástupců ministerstva dopravy.

Podle Lercha by se měly zvýšit sankce a počet odebraných bodů u přestupků, které mají za následek vážné nehody a ublížení na zdraví. Do stejné kategorie jako řízení pod vlivem alkoholu by se nově mělo zařadit nerespektování červené na semaforu a přejezdech nebo větší porušení rychlosti.

Přísnější bodový systém by podle Lercha mohl ulehčit úředníkům. Řidiči se sami "vybodují", o průkaz přijdou rovnou za počet trestných bodů. "Výsledek bude úplně stejný, podaří se nám vyřadit recividisty," tvrdí Lerch. Do správního řízení mají v budoucnu podle Lercha putovat jen ty případy, u kterých policie už v první chvíli zakáže řidiči znovu sednout za volant.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Zavést by se mohly také takzvané řidičáky na zkoušku.

Dostali by je absolventi autoškol a platily by dva roky, teprve pak by dostali řidičák "opravdový".

"Nejrizikovější jsou u řidičů první dva roky, tuhle skupinu musíme podchytit," zdůrazňuje Lerch.

Právě čerství řidiči podle něj zaviní pětinu nehod. Nově by mohli chodit na povinné dopravně-psychologické vyšetření nebo kurzy defenzivního řízení, navrhuje Lerch.

Inspirovat se policie chce například u svých rakouských kolegů.

Největším problémem českých řidičů je podle Lercha nicméně to, že lidé nevěnují řízení dostatečnou pozornost. "Bereme řízení jako sekundární věc, přemýšlíme za volantem o práci, spěcháme za rodinou. Nepozornost ale způsobuje drtivou většinu nehod," tvrdí Lerch. "Tohle ale policie neovlivní, to je na každém z nás," dodal Lerch s tím, že jediné, co by pomohlo, je prevence u lidí, kteří teprve vstupují do autoškol.