Bodový systém se má zpřísnit a částečně má nahradit práci úředníků při odebírání řidičských průkazů recividistům za volantem. Řekl to šéf dopravních policistů Tomáš Lerch v rozhovoru pro DVTV.
Na změnách právě pracuje skupina složená z dopravních policistů a zástupců ministerstva dopravy.
Podle Lercha by se měly zvýšit sankce a počet odebraných bodů u přestupků, které mají za následek vážné nehody a ublížení na zdraví. Do stejné kategorie jako řízení pod vlivem alkoholu by se nově mělo zařadit nerespektování červené na semaforu a přejezdech nebo větší porušení rychlosti.
Přísnější bodový systém by podle Lercha mohl ulehčit úředníkům. Řidiči se sami "vybodují", o průkaz přijdou rovnou za počet trestných bodů. "Výsledek bude úplně stejný, podaří se nám vyřadit recividisty," tvrdí Lerch. Do správního řízení mají v budoucnu podle Lercha putovat jen ty případy, u kterých policie už v první chvíli zakáže řidiči znovu sednout za volant.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Zavést by se mohly také takzvané řidičáky na zkoušku.
Dostali by je absolventi autoškol a platily by dva roky, teprve pak by dostali řidičák "opravdový".
"Nejrizikovější jsou u řidičů první dva roky, tuhle skupinu musíme podchytit," zdůrazňuje Lerch.
Právě čerství řidiči podle něj zaviní pětinu nehod. Nově by mohli chodit na povinné dopravně-psychologické vyšetření nebo kurzy defenzivního řízení, navrhuje Lerch.
Inspirovat se policie chce například u svých rakouských kolegů.
Největším problémem českých řidičů je podle Lercha nicméně to, že lidé nevěnují řízení dostatečnou pozornost. "Bereme řízení jako sekundární věc, přemýšlíme za volantem o práci, spěcháme za rodinou. Nepozornost ale způsobuje drtivou většinu nehod," tvrdí Lerch. "Tohle ale policie neovlivní, to je na každém z nás," dodal Lerch s tím, že jediné, co by pomohlo, je prevence u lidí, kteří teprve vstupují do autoškol.