Ve zdůvodnění komise se říká, že letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena "za objev neutrinových oscilací, z nichž vyplývá, že neutrino má hmotnost." Na první pohled nic, co by mělo vliv na každodenní život, jenže ve skutečnosti jde o objev zásadního významu. Je to pádný důkaz pro neúplnost takzvaného standardního modelu, teorie, která má ambice vysvětlit podstatu hmoty a všech jevů ve vesmíru.

Právě v tom také spočívá důvod, proč Nobelovy ceny za fyziku představují jakési neoficiální vyvrcholení nobelovského týdne a jejich nositelé se často stávají kultovními postavami, ač jejich práci málokdo rozumí: teoretická fyzika míří k základům vesmíru, do míst, kde mnozí chtějí spatřit samotného Boha, zatímco jiní stejně vroucně doufají, že se tam nic takového nenajde.

V článku se dále dozvíte

• Udělování Nobelových cen v úterý pokračovalo oceňováním fyziků.
  • Letos se laureáty nejprestižnější vědecké medaile stal Japonec Takaaki Kajita a Kanaďan Arthur McDonald za práci týkající se subatomových částic neutrin.
  • Ukázalo se, že neutrina mění svou identitu, a musí tedy mít hmotnost.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.