Ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš by měl dostat šanci obhájit své působení ve firmě a nyní by neměl být odvoláván, řekl v pátek náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ) po své návštěvě v dopravním podniku.

O možném Ďurišově odvolání mluvila před dvěma týdny primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Ďuriš vede DPP zhruba dva roky, předtím šéfoval dopravnímu podniku v Českých Budějovicích.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Já sám za sebe v tuto chvíli nevidím vážné důvody k odvolávání ředitele DPP. Teď to na mě dělá dojem, že se vytváří virtuální realita," řekl Stropnický.

Setkal se v pátek i s padesátkou odborářů a více než stovkou zaměstnanců. "Od nich jsem zaznamenal, že jsou k vedení DPP loajální a situaci oproti minulosti vnímají jako stabilní, naopak jsou kritičtí k vedení města," řekl náměstek.

Podle Stropnického by měli radní, jakožto valná hromada DPP, vypracovat a konkretizovat zadání, co od DPP město konkrétně požaduje. Teprve podle toho, jak bude dopravce tyto úkoly plnit, by se mělo rozhodovat o výměně ředitele.

"Je tu náznak vakua ze strany města, které by mělo být zaplněno," řekl Stropnický. Trojkoalice (SZ, STAN a KDU-ČSL) prý tento postup navrhne koaličním partnerům z ANO a ČSSD, a to přesto, že oblast dopravy nespadá do její kompetence.

Stropnický se v pátek s Ďurišem rovněž domluvil, že ředitel podniku vypracuje hodnocení svého působení ve firmě. V něm uvede, co se podařilo, co nikoliv. Tento materiál pak předloží vedení města. "Počítám, že bych to mohl mít hotové do konce příštího týdne," řekl Ďuriš.

Primátorka jako důvod Ďurišova možného odvolání uvedla, že dopravce požaduje na příští rok od města o dvě miliardy více, než kolik má na letošní rok, kdy dostal asi 11 miliard. "Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné," uvedla primátorka.

Hlasujte pro IHNED.cz

Čtete rádi ihned.cz? Hlasujte pro nás v anketě Křišťálová lupa 2015.

 

 

S tím ale nesouhlasí Stropnický. "Příčiny zvýšení nákladů jsou politické, město rozhodlo o zlevnění jízdného nebo zkrácení intervalů u nočních spojů," řekl.

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 000 lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, s nově otevřenými stanicemi metra A jde zhruba o 65 kilometrů, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun.

Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo zhruba o 810 milionů korun více než v roce 2013.

Související