Více než 40 procent zboží prodaného v Číně loni přes internet byly buď padělky, nebo zboží špatné kvality. Vyplývá to z vládní zprávy určené pro zákonodárce, o které informovala tisková agentura Nová Čína. Podle zprávy pouze necelých 59 procent položek prodaných přes internet bylo "pravých nebo v dobré kvalitě".

Čína se snaží zbavit své pověsti, že je zemí, ve které kvete pirátství a padělání zboží, což již dlouhou dobu dělá starost světovým značkám zaměřeným na čínský trh, od Applu po luxusní maloobchodní firmu LVMH.

Čínský internetový obchod Alibaba Group Holding se snaží lobbovat, aby zůstal mimo americkou černou listinu firem prodávajících padělané zboží, když se letos znovu dostal pod tlak kvůli podezření, že jeho obchodní stránky nabízí padělky.

Zpráva, která se týká zavádění zákona na ochranu spotřebitelů, vyzývá k urychlenému přijímání zákonů v oblasti elektronických obchodů, zlepšení dohledu a vyjasnění práv spotřebitelů a povinností prodejců. Dodává, že je to nutné vzhledem k rychlému rozvoji prodeje přes internet, který loni vzrostl o 40 procent na 2,8 bilionu jüanů (téměř 11 bilionů korun). Nákupy přes internet se nyní na celkové spotřebitelské poptávce podílí zhruba pětinou.

Čína chce posílit ochranu spotřebitelů na internetu, kde panuje stále mnoho nejistot, třeba ohledně toho, jak mohou spotřebitelé žádat odškodnění. Počet žádostí spotřebitelů na internetové objednávky loni dosáhl 77 800, což ve srovnání s rokem 2013 byl nárůst o 356,6 procenta, napsala agentura Reuters.

Internet se v posledních pěti letech stal důležitou součástí ekonomického pokroku Číny. Podle čínského centra informací o internetových sítích (CNNIC) se na hrubém domácím produktu podílí sedmi procenty, což je o jeden procentní bod více než v USA. V Číně je 328 internetových firem s akciemi na burze, které mají na celkové tržní kapitalizaci čínských firem podíl 25,6 procenta. Čtyři z těchto firem patří mezi deset největších internetových firem světa, včetně firmy Alibaba.

Související