Kladenské divadlo začne hledat nového uměleckého šéfa už v pátek. Měl by nahradit Daniela Přibyla, který odchází po dohodě s vedením divadla. Jedním z důvodů je i nízká návštěvnost představení, která soubor uvádí v dočasném působišti v divadle Lampion. Ve čtvrtek to řekla ředitelka divadla Blanka Bendlová.

Budovu divadla město opravuje, minulý týden se znovu posunul termín jeho otevření nejdříve na jaro příštího roku. Proti odchodu Přibyla je část hereckého souboru.

Na čtvrteční tiskové konferenci k Noci divadel, která se konala v plzeňském Divadle J. K. Tyla, přečetl herec Petr Konáš z plzeňského souboru prohlášení, pod nímž je podepsána zhruba polovina kladenského souboru a například také dramaturgyně Marie Nováková. Podle prohlášení nehájí ředitelka divadla zájmy souboru, ale politické a funkcionářské zájmy.

Autorům prohlášení také vadí, že ředitelka přistupuje na kritiku, rozhodnutí a podmínky radnice. "Soubor nemá záruku, že město nebude do dramaturgie zasahovat," uvádí v prohlášení.

Sestavením dramaturgického plánu divadla vedení Kladna nedávno pověřilo Ladislava Pavlíka z magistrátu. Jde ale například o organizaci dalších akcí, netýká se to stálého souboru. Dramaturgie stálého souboru je věc vedení divadla, tedy uměleckého šéfa a samozřejmě ředitelky divadla, jak ve čtvrtek řekl Pavlík.

"Soubor se pod vedením Daniela Přibyla stal suverénním, kompaktním pracovitým a získal jasnou tvář," stojí v prohlášení, podle kterého je nyní v divadle cílevědomá, svobodná a kvalitní tvorba ohrožena. Na schůzce s ředitelkou přitom podle ní herci nic takového neříkali a setkání bylo klidné.

S herci se příští týden setká také kladenský primátor Milan Volf za stranu Volba pro Kladno. "Nový umělecký šéf nastoupí podle dohody," uvedla Bendlová. Datum nástupu záleží na jeho závazcích i době, kdy bude možné začít zkoušet v opravené budově.

V prohlášení také signatáři odmítají, že by divadlo mělo posílit návštěvnost angažováním mediálně známých tváří a suplovat tak program soukromých televizí. Podle Pavlíka je třeba debatovat o tom, jaké hry nasazovat, s jakými režiséry a podobně. Není podle něj ale pravda, že by někdo chtěl rozpouštět divadelní soubor nebo diktovat, co se tam má hrát.

"Je pravda, že je požadavek, aby do divadla chodili lidé. Nelze dělat divadlo pro divadlo a kulturu pro kulturu," uvedl Pavlík. Divadlo je téměř zcela placeno z městského rozpočtu, představení souborů kladenského divadla a Lampionu dohromady stojí město 27 milionů korun ročně. Další miliony navíc město zaplatí na provoz opravené budovy.

Soubor na leden připravoval premiéru hry Tančírna na Kladně, zkoušení inscenace bylo ale zrušeno, protože se soubor bude moci do opravené budovy přesunout nejdříve v březnu, a to už například režisér Dodo Gombár má závazky jinde.

Opravu divadla od začátku provázely komplikace, například s výběrovým řízením. Letos muselo město kvůli nedodržování termínů vypovědět smlouvu firmě, která divadlo opravovala, a vybrat novou. Celkem bude oprava stát přes 110 milionů korun, většinu nákladů pokryje dotace.