Od prvního září příštího roku se v jakékoliv třídě může ocitnout dítě, které se dosud vzdělávalo v praktické škole. Umožní to zrušení programu, podle kterého se po léta učili žáci s lehkým mentálním postižením. Nyní jich je přes deset tisíc.

Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je tento program "zcela překonaný", a proto bude pro všechny prospěšné, když se co nejvíce dětí začne vzdělávat společně.

Zrušení programu podle Valachové rozhodně neznamená zánik praktických škol, kterých je v Česku čtrnáct. Bude na rodičích, zda své dítě nechají v praktické škole, nebo ho zapíšou na běžnou základku. Ta ho nebude moct odmítnout, ale ze zákona bude mít nárok na podporu od státu – například v podobě asistenta.

"Rodiče zůstávají velmi silným aktérem ve společném vzdělávání. Bude na nich, jakým způsobem zareagují na změny. Budou se muset rozhodnout, zda ponechají dítě na škole praktické, nebo si vyberou pro bližší dostupnost základní školu, kterou mají v místě, kde bydlí," vysvětlila Valachová.

Ředitelé škol zatím neměli příliš možností se na příští školní rok připravit, protože stále čekají na instrukce od ministerstva. Valachová na úvod konference Škola pro budoucnost oznámila, že už poslala do veřejného připomínkového řízení vyhlášku, která změny upřesňuje.

Ředitelům se ale nelíbí ani to, že ministerstvo změny dostatečně nevysvětluje rodičům. "Ministerstvo zaspalo, mělo více informovat laickou veřejnost," říká ředitel českobudějovické základní školy Vltava Pravoslav Němeček. Dodal, že on i jeho kolegové inkluzi podporují.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Podporujeme ale takzvanou rozumnou inkluzi, která musí přinést prospěch všem žákům a nesmí být dalším podnětem k tomu, aby celková úroveň vzdělání dál klesala," řekl.

Ministerstvo se teď snaží informovanost škol i veřejnosti dohnat. Valachová na speciální semináře vyjede i do krajů. "Není to obrovský granát hozený bez rozmyslu do českého školství," ujišťuje náměstek ministryně Stanislav Štech s tím, že příští první září nebude revolucí, ale změny naběhnou postupně.

Podle Valachové není potřeba zákonně ošetřit to, aby základky lehce postižené děti neodmítaly. "Princip rovného přístupu ke vzdělání tu máme už dlouho. Jediné, co my děláme, je, že školský zákon konečně reaguje také na to, že dítě má nejenom právo na rovný přístup ke vzdělání, ale že stát má povinnost poskytnout materiální a personální podporu, aby toto právo mohlo být realizováno," dodala ministryně.