Volby do sněmovny by v listopadu podle agentury Median vyhrálo ANO těsně před ČSSD, tak jako v říjnu. Poslance by měly i přes pokračující pokles podpory KSČM a TOP 09, na kterou se dotahuje ODS. Mírně posílila také KDU-ČSL. Vyplývá to z volebního modelu, který v pátek vydala agentura.

Hnutí ANO by podle agentury v listopadu zvítězilo se ziskem 23,5 procenta hlasů, sociální demokraté by získali 22 procent. Komunisty by volilo 12,5 procenta lidí, TOP 09 klesla na deset procent a ODS by se udržela na devíti procentech. Lidovci mírně posílili na 7,5 procenta. Zastoupení těchto stran ve Sněmovně stabilně potvrzují i průzkumy dalších agentur.

Median upozornil na to, že se průzkum z velké části uskutečnil po útocích islámských teroristů v Paříži, ale na posílení stran zaměřených proti migraci a islamismu, tedy Úsvitu a Svobody a přímé demokracie, se to neodrazilo.

Pozvolný pokles preferencí TOP 09 dala agentura do souvislosti se zmenšování jádra přesvědčených voličů. Uvedla také, že průzkum se z větší části uskutečnil před volebním kongresem strany, na němž Karla Schwarzenberga v jejím čele nahradil Miroslav Kalousek.

Nejvyšší volební potenciál má podle Medianu stále hnutí ANO. V případě zisku všech voličů, kteří jeho volbu reálně zvažují a nevylučují účast, by útočilo na zisk okolo 30 procent hlasů. Volební potenciál ČSSD se pohybuje mezi 26 a 27 procenty. Strana v posledních měsících větší jádro voličů než ANO, což by jí ve volbách mohlo pomoci při poklesu volební účasti. Volební potenciál TOP 09 dosahuje 14,5 procenta, stejně jako u KSČM, ale jen třetina jejích případných voličů je o výběru této pravicové strany pevně přesvědčena. ODS by mohla pomýšlet na 12 procent, lidovci na 10,5 procenta hlasů.

Průzkum se uskutečnil od 4. listopadu do 4. prosince, osloveno v něm bylo 1485 lidí starších 18 let. Účast v listopadových volbách by se podle Medianu pohybovala kolem 62 procent. Oproti minulým měsícům došlo k mírnému nárůstu volební angažovanosti středních věkových skupin, uvedla agentura.

Volební model agentury Median pro listopad 2015.

 

Vývoj volebního modelu agentury Median od března 2012 do listopadu 2015.

Zdroj: Median

Související