Neobvyklý úkol dostalo loni v listopadu osm brněnských bezdomovců. Pomocí jednorázových fotoaparátů měli zaznamenat atmosféru prostředí, ve kterém žijí.

Výsledky jejich práce, přesněji 33 fotek od šesti autorů, ukazuje výstava nazvaná Probuzení spáči. Ta je od soboty 16. ledna umístěna v podchodu hlavního nádraží v Brně.

Každý z bezdomovců se při tvorbě snímků soustředil na různá témata či události. Například Věra Tanhauserová, která žije ve stanu kousek od brněnského centra, vytvořila sérii fotek svých tří koček. Zachytila však i život v komunitě bezdomovců nebo hledání jídla v popelnicích.

Naopak Robert Richter nafotil noční Brno, lidi ve městě i graffiti. Jiná autorka, Blanka Bayerová, zase zaznamenala dění na brněnských vánočních trzích.

„Téměř všechny fotky byly použitelné, každý vyvolaný film má svoji specifickou atmosféru i duši. Bohužel, někteří fotili v horších světelných podmínkách nebo nezacházeli správně s fotoaparáty, proto jsou některé snímky hodně tmavé,“ vysvětluje autorka projektu Barbora Demovičová, studentka grafického designu brněnské Fakulty výtvarných umění.

Demovičová v listopadu brněnským bezdomovcům rozdala osm jednorázových fotoaparátů, z nichž se nakonec vrátilo pět. Dva z oslovených se rozhodli fotit společně na jeden fotoaparát.

Demovičová bezdomovce vyhledala a oslovila na akcích podporující lidi bez domova, jako je Noc venku Brno, konající se loni v listopadu, nebo při rozdávání jídla na Moravském náměstí, které každou sobotu pořádá organizace Food not Bombs.

Na otázku, zda jsou ochotni pro ni fotografovat, většina oslovených reagovala nadšeně. „Někteří měli radost, že budou moci zachytit momentky ze života a fotky s kamarády. Další to vzali jako poslání, možnost upozornit společnost na problém bezdomovectví,“ popisuje postoje bezdomovců Demovičová a dodává, že mnoho autorů motivovala možnost vystavovat ve veřejném prostoru a předat tak něco světu.

„Několik oslovených nabídku odmítlo, protože to považovali za příliš velkou zodpovědnost a dostatečně si nedůvěřovali. Jiní ztratili zájem hned, když zjistili, že za to pravděpodobně nedostanou moc peněz,“ říká Demovičová.

Jediným výtěžkem z výstavy je dobrovolné vstupné z vernisáže, které se rozdělilo mezi autory.

Projekt je součástí doprovodného programu k aktuální výstavě fotografa Václava Jiráska s názvem Svět podle Ironyma Koola, která v Domě umění města Brna potrvá do 7. února.

Probuzenými spáči autorka reaguje na Jiráskovu sérii fotografií nazvanou Spáči, zobrazující život bezdomovců v Mexiku.

Kromě Jiráska tento cyklus snímků inspiroval také londýnskou organizaci Cafe Art, která funguje od roku 2012 a snaží se upozornit na bezdomovectví jako na celosvětový problém. Cafe Art místním bezdomovcům každoročně předá asi sto jednorázových fotoaparátů a z jejich fotek následně vytvoří kalendář.

„Všimla jsem si, že Jiráskovy analogové fotografie mají často podobnou atmosféru jako snímky londýnských bezdomovců. Proto jsem se rozhodla přenést tento projekt také do brněnského prostředí,“ vysvětluje Demovičová.

Fotografie budou v brněnském podchodu do 31. ledna. Demovičová by je ráda vystavila i v jiných městech, ale vzhledem k jejich umístění ve veřejných prostorech není jisté, zda se zachovají.