Jasně, titulek lže, abyste na to klikli. I když představa je to jistě pěkná. Novým moderním mostem nebo rozšířením toho stávajícího by se přinejmenším zlepšila – jak se dneska říká - „dopravní dostupnost“ Malé Strany.

Jenže to není úplná absurdita a titulek je skoro pravdivý, jak je v novinách zvykem... Stejné myšlení totiž stojí za nápadem, který už bohužel pravda je. O kus dál na Vltavě stojí krásný most, který Praha opravdu plánuje zbourat. Jeho jedinečnost málokdo vidí z jednoduchého důvodu - je zchátralý a špinavý.

Libeňský most, unikátní stavbu, v minulém století navrhl Pavel Janák, architekt, který postavil řadu staveb, kterých si lidé váží. Tak třeba, je spoluautor paláce Adria na pražském Jungmannově náměstí. Kdyby ho chtěl někdo zbourat, tak by to asi většině lidem nepřišlo jako dobrý nápad.

Proč most zachovat? Kubismus v architektuře je český fenomén, takové mosty ve světě nenajdete. Má řadu krásných detailů, je to památka své doby. Navíc jeho tvar není náhoda - je součástí celku všech pražských mostů, které jsou postavené tak, aby vše vypadalo jednotně a harmonicky.

Někteří zastánci demolice mostu tvrdí, že to vlastně jakoby nebude demolice, nýbrž rekonstrukce, kdy z původního mostu pár kamenů zůstane, most se rozšíří, něco se zbourá a celé se to přestaví jinak. O. K. To je, asi jako byste na Staroměstské radnici místo orloje pověsili digitálky z Kambodže a místo věže postavili silo. Taky rekonstrukce.

Podle části vedení města a jednoho posudku už most nejde opravit, protože zchátral moc a k tomu se přidaly povodně, byť podle jiných názorů není nic ztraceno. To, že se o most měl minulé roky někdo starat, nikdo neřeší. 

Jeden z návrhů nabádá, že most je nutné nejen zbourat, ale navíc rozšířit, což je nápad desítky let starý. Dneska na mostě žádné zácpy nejsou, ale to je jedno - hlavní je, aby v budoucnu do Holešovic dojelo co nejvíc aut.

Na Západě už třicet let uvažují o tom, jak dostat auta z center měst, aby se v nich dalo žít. Praha však jde odvážně proti tomuto trendu, udržuje kontinuitu osmdesátých let a inspiruje se za východní hranicí neschopné a falešné EU. Proto je jednou z variant i fakticky nový most s rozšířenou, čtyřproudou dálnicí, která už sice v dnešní době nedává žádný smysl, ale na druhé straně zachová a rozšíří dekadentní styl nedaleké Palmovky, čímž vytvoří komplexní oblast atmosférické periferie přímo v centru Prahy.

Faktem ovšem je, že dálnice by mohla umožnit snadný přístup Pražanům, kteří zamíří do chystaného holešovického obchoďáku u parku Stromovka. Tato obézní krabice architektury lehce nadprůměrného skladu je ozvláštněna tím, že má na střeše koloseum. Samozřejmě se to jmenuje "palác". Mezi park a čtyřpatrové činžáky se vskutku hodí.

Shrnuto: Město uvažuje o tom, že nenávratně zničí most jednoho z nejlepších architektů své doby, přestože demolice ani rozšiřování možná nejsou vůbec nutné. 

O osudu Libeňského mostu bude tento týden jednat pražské zastupitelstvo. Pokud by snad chtěl někdo z vás obětovat nějakou tu minutu na napsání e-mailu pražským zastupitelům, tady jsou kontakty.